0
نویسنده: ادمین سایت 09 آذر 1401
دسته بندی : هیدرولیک

فلو کنترل ولو و انواع مختلف آن

 

فلو کنترل چیست؟

فلو کنترل ولو یا به‌عبارت‌دیگر شیر کنترل جریان یک ابزار بسیار مهم است که در اکثر سیستم‌های هیدرولیکی برای کنترل جریان سیالات از آن استفاده می‌گردد که باتوجه‌به اهمیت این قطعه در چنین سیستم‌هایی قصد داریم در ادامه با یکدیگر در ارتباط با  فلو کنترل ولو، انواع آن و روش کارش با یکدیگر صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید؛ امید است بتوانیم اطلاعات شما را در این زمینه بالاتر ببریم.

 

حتما بخوانید:

انواع فلومتر 

انواع شیر هیدرولیک

 

روش کار فلو کنترل ولو

باید بگوییم، زمانی که شیر کنترل جریان بسته باشد شدت جریان عبوری سیالات کم می‌شود و بلعکس زمانی که شیر جریان کنترل باز باشد، شدت جریان عبوری سیالات زیاد می‌شود؛ به‌این‌ترتیب این قطعه جریان سیالات را در سیستم‌های هیدرولیکی کنترل خواهد کرد.

انواع شیرهای کنترل جریان

بدیهی است شیرهای کنترل جریان دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه مهم‌ترین انواع شیرهای کنترل جریان را معرفی کنیم.

انواع فلو کنترل ولو

فلو کنترل ولو سوزنی

فلو کنترل سوزنی، ساده‌ترین نوع شیر کنترل جریان است؛ این نوع شیرها غالباً از جنس فولاد زنگ‌نزن ساخته شده‌اند و ساختمانی بسیار ساده دارند که با تنگ و گشاد شدن می‌تواند مسیر عبور جریان سیالات را در یک سیستم هیدرولیکی کنترل کند.

در ارتباط با این نوع شیرها نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، این است که جهت نصب چنین شیرهایی باید  مناسب باشد؛ تا شیر بتواند به‌صورت درستکار خودش را انجام بدهد.

فلو کنترل ولو حساس به تغییر فشار

این شیرها نیز جزء مهم‌ترین انواع شیرهای فلو کنترل ولو طبقه‌بندی می‌شوند که سازوکار خاصی نیز در جریان کارشان وجود دارد، به‌این‌ترتیب که با وجود یک مغزی فنری در این شیرها زمانی که فشار سیالات ورودی از خروجی بیشتر باشد جریان عبور سیالات کاهش پیدا می‌کند و بلعکس زمانی که فشار سیالات خروجی از ورودی بیشتر باشد جریان عبور سیالات در سیستم هیدرولیکی موردنظر افزایش پیدا خواهد کرد.

فلو کنترل ولو حساس به تغییر دما

در قسمت‌های قبلی به معرفی دو نوع از مهم‌ترین انواع فلو کنترل ولو پرداختیم و سازوکار آن‌ها را ذکر کردیم؛ اما خوب است بدانید نوع دیگری از فلو کنترل‌ها وجود دارد که به دما حساس هستند و با کاهش یا افزایش آن می‌توانند جریان سیالات عبوری را تغییر بدهند و کنترل کنند.

سازوکار این شیرها به این صورت است که ویسکوزیتة سیالات با افزایش دما کاهش پیدا می‌کند در نتیجه سیال رقیق‌تر خواهد شد و با سرعت بیشتری از گذرگاه عبور خواهد کرد و به همین ترتیب با کاهش دما نیز ویسکوزیتة سیالات افزایش و سرعت عبور آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

اجزا فلو کنترل ولو

لازم می‌دانیم در این قسمت اطلاعاتی در ارتباط با اجزاء این قطعات نیز ارائه دهیم.

بدنة شیر کنترل جریان

یکی از اجزای مهم فلو کنترل ولو بدنة این شیرها هستند؛ جنس بدنة شیرهای کنترل از چدن یا فولادهای ریخته‌گری ساخته می‌شود و باید هم آب‌بند باشد.

کنترل‌کنندة روزنة شیر کنترل جریان

در روزنه‌های شیرهای کنترل جریان باید یک جسمی به شکل سوزنی قرار بگیرد آن را تحت کنترل قرار دهد و آن را به‌صورت آرام‌آرام باز و بسته کند؛ خوب است بدانید برای راحت‌تر انجام شدن این فرایند نوعی پیچ بر روی این جسم سوزنی شکل قرار گرفته و می‌توان با باز و بسته کردن آن راحت‌تر این کنترل را انجام داد.

شیر کنترل یک‌طرفه

اگر بخواهیم جریان آزاد سیال را در جهت یک شیر کنترل انجام دهیم؛ لازم است که شیر کنترل یک‌طرفه وجود داشته باشد، به همین دلیل یکی دیگر از اجزاء فلو کنترل ولو این شیرها هستند.

فنر

یکی دیگر از اجزاء فلو کنترل ولو فنرها هستند، فنرها برای نشاندن اجزای شیر یک‌طرفه بر روی نشیمن استفاده خواهد شد؛ این ترتیب هنگامی که فشار به شیر یک‌طرفه وارد می‌شود فنر کمک می‌کند که مسیر شیر خیلی سریع بسته شود.

آب‌بندهای روزنه

آب‌بندها از نشت سیال بین بدنه عناصر مهارکننده روزنه جلوگیری می‌کنند به همین دلیل اهمیت زیادی دارند و می‌توانند از جنس‌های مختلف و به شکل‌های مختلف باشند.

شیرهای کنترل ولو چگونه خراب می‌شوند؟

باید بگویم این دلایل مختلفی می‌تواند موجب خراب‌شدن شیرهای کنترل جریان بشود که از جمله آن‌ها می‌توان به جرم‌گرفتگی و بسته‌شدن روزنه، شکستن فنر مربوط به جریان یک‌طرفه، نصب وارونه شیر و انتخاب روغن نامناسب برای شیر کنترل جریان اشاره کرد.

مزایا و معایب استفاده از فلو کنترل ولو چیست؟

همان‌طور که می‌دانید تنها راه برای کنترل جریان سیالات در یک سیستم هیدرولیکی استفاده از شیرهای کنترل جریان نیست بلکه می‌توان از پمپ‌های مختلف با حجم‌های متفاوت نیز استفاده کرد که اگر بخواهیم با ذکر مزایا و معایب فلو کنترل ولو یک مقایسه بین آن‌ها انجام بدهیم، باید بگوییم از جمله مزایای شیرهای کنترل جریان می‌توان به ارزان بودن آنها نسبت به پمپ‌ها اشاره کرد؛ از معایب این شیرها نیز می‌توان به افت بازده سیستم هیدرولیکی به دلیل پایین بودن توان آنها اشاره کرد.

مزایا و معایب استفاده از فلو کنترل ولو

نکات مهم در نصب فلو کنترل ولو

باید بگوییم، یک سری نکات وجود دارد که باید حتماً در هنگام نصب شیر کنترل جریان رعایت بشود؛ در ادامه به ذکر این نکات خواهیم پرداخت؛ پس در این قسمت نیز همراه ما باشید.

نکتة اول: جریان مدار

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز بارها به این مسئله اشاره کردیم؛ یکبار دیگر باید ذکر کنیم که جهت شیر کنترل جریان باید با مدار متناسب باشد.

نکتة دوم: درپوش لوله‌ها

یکی دیگر از  نکات بسیار مهمی که باید در هنگام نصب فلو کنترل ولو به آن دقت شود، این است که درپوش لوله‌ها بایستی برداشته شود تا شیر و سیستم هیدرولیکی بتوانند به‌درستی به کار خود ادامه دهند.

نکتة سوم: رزوه‌ها

باید بدانید که پیش از نصب شیر رزوة لوله‌ها و رزوة شیر باید کاملاً تمیز و از هرگونه آلودگی پاک گردند؛ به‌این‌ترتیب شما به‌درستی شیر موردنظر خود را نصب خواهید کرد.

نکتة چهارم: اتصالات لوله

فراموش نکنید که اتصالات مرتبط با لوله‌ها بایستی با نهایت دقت بر روی شیر نصب گردند همچنین باید بدانید که برای مدارهای پرفشار نیاز هست که اتصالات کاملاً سفت و محکم باشند تا از اتفاق افتادن خطاهای مختلف در روند کار سیستم هیدرولیکی موردنظر شما جلوگیری شود.

نکتة پنجم: نشتی

باید بگوییم، آخرین مرحله از نصب فلو کنترل ولو این است که آن را از لحاظ نشتی داشتن یا نداشتن بررسی کنید؛ پس به این مسئله نیز توجه کنید.

فلو کنترل های ولو را از کجا بخریم؟

باید بگوییم، سایت گروه صنعتی سپیانی و همچنین دکتر پی ال سی برای خدمت رسانی در زمینه ی فلوکنترل ولو به وجود آمده اند و شما میتوانید با مراجعه به این دو سایت هم خرید خود را انجام بدهید و هم اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

فلو کنترل ولو را از کجا بخرم

 

مطالب مرتبط:

شیر دیافراگمی و مزیت های آن

انواع کندانسور

 

نتیجه گیری

 در این مقاله تلاش کردیم؛ شما را با فلوکنترل ولو،کارایی، انواع آن و اجزای مختلفش آشنا کنیم؛ تا توانسته باشیم اطلاعات بیشتری در ارتباط با این قطعه در اختیار شما قرار دهیم؛ امید است که به هدف خود رسیده باشیم.

منبع : 7