0
نویسنده: ادمین سایت 17 آبان 1401
دسته بندی : هیدرولیک

 

انواع شیر هیدرولیک

 

انواع شیر هیدرولیک

همان‌طور که می‌دانید، شیرهای هیدرولیکی جزئی از اصلی‌ترین قسمت‌های سیستم هیدرولیکی محسوب می‌شوند، زیرا مسئولیت کنترل سیستم‌های هیدرولیکی را برعهده دارند؛ برای آشنایی بیشتر با این شیرها تصمیم گرفته‌ایم که در این مقاله در ارتباط با انواع شیرهای هیدرولیک و دسته‌بندی آن‌ها با یکدیگر صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

حتما بخوانید :

انواع مبدل های حرارتی 

انواع فلو کنترل ولو

 

انواع شیر هیدرولیک از نظر عملکرد

باید گفت، همان‌طور که اطلاع دارید شیرهای هیدرولیک انواع مختلفی دارند که می‌توان این انواع متنوع را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دارد، اولین دسته‌بندی که در ارتباط با آن صحبت خواهیم کرد دستة انواع شیرهای هیدرولیک از نظر عملکرد هستند، در ادامه همراه ما باشید.

از نظر عملکرد می‌توان انواع شیر هیدرولیک را به شش دستة شیر کنترل فشار، شیر کنترل جهت، شیر کنترل دبی یا جریان، شیرهای پروپرشنال، شیرهای سروو و شیرهای مدولار تقسیم کرد؛ در ادامه به توضیح مفصل‌تر هر یک از این دسته می‌پردازیم.

شیر کنترل فشار

باید بگوییم، شیرهای کنترل فشار همان‌طور که از نامشان برمی‌آید، سیستم‌های هیدرولیکی را در مقابل تغییرات فشار محافظت می‌کنند؛ همان‌طور که می‌دانید، افزایش فشار بیش از حد می‌تواند آسیب بسیار جدی به سیستم‌های هیدرولیکی بزند؛ به‌این‌ترتیب می‌توان علت الزامی بودن استفاده از این شیرها در سیستم‌های هیدرولیکی را توجیه کرد.

اگر بخواهیم در ارتباط با کاربرد شیرهای کنترل فشار نیز با یکدیگر صحبت کنیم، باید به استفاده از آن‌ها در شیر اطمینان ساده، شیر اطمینان ترکیبی، شیر کاهندة فشار، شیر بی‌بار کننده، شیر متعادل‌کننده، شیر ترتیبی و سوئیچ فشاری اشاره کنیم.

کاربرد شیر کنترل فشار در شیر اطمینان ساده و ترکیبی حفاظت از لوله‌ها در برابر فشار، در شیر کاهندة فشار کاهش فشار جریان خروجی بدون توجه به فشار جریان ورودی، در شیر بی‌بار کننده به صفر رساندن جریان خروجی از پمپی که فشار صفر دارد، در شیر متعادل‌کننده مقاومت در کاهش یا افزایش فشار، در شیر ترتیبی هدایت کردن جریان در یک سری مسیرهای خاص و در سوئیچ فشاری کنترل کاهش یا افزایش فشار جریان هست.

شیر هیدرولیک

 

حتما بخوانید:

انواع سنسورهای صنعتی

انواع کنتاکتور

 

شیر کنترل جهت

این شیرها نوع دیگری از انواع شیرهای هیدرولیک هستند که مسئولیت مدیریت عبور سیالات را بر عهده خواهند داشت؛ به طور مثال می‌توانند جهت عبور را مشخص کنند و یا با یک‌طرفه یا دوطرفه بودنشان نوع عبور سیالات را مدیریت کنند.

شیر کنترل جهت هیدرولیک

شیر کنترل جریان

این شیرها می‌توانند با کوچک و بزرگ کردن سطح مقطع گذرگاه میزان جریان عبوری را برای تنظیم سرعت سیلندرها کنترل کنند؛ از انواع مختلف شیرهای کنترل جریان می‌توان به شیرهای دروازه‌ای، دیافراگمی، سوزنی، پینچ و کروی اشاره کرد.

اگر بخواهیم در ارتباط با کاربرد شیرهای کنترل جریان صحبت کنیم؛ باید به کمک به‌اندازه گیری جریان ورودی توسط آنها، کمک به‌اندازه گیری جریان خروجی توسط آن‌ها و همچنین کمک به‌اندازه گیری مقدار جریان سرریز با کمک این شیرها اشاره کرد.

خوب است بدانید، یک تقسیم‌بندی جزئی‌تر نیز برای شیرهای کنترل جریان وجود دارد، به‌این‌ترتیب که می‌توان این شیرها را بر اساس بودن سیستم جبران‌کنندة فشار یا نبودن این سیستم در شیرها تقسیم‌بندی کرد که کاربرد شیرهای کنترل جریان بدون سیستم جبران فشار در سیستم‌هایی است که جریان فشار آنها تقریباً ثابت است.

در پایان خوب است بدانید در شیرهای کنترل جریان، جریان سیالات بر اساس دو شاخص دبی جرم و حجمی اندازه‌گیری می‌شود؛ بدیهی است که منظور از دبی جرمی مقدار جرم عبوری سیالات در واحد زمان و منظور از دبی حجمی مقدار حجم عبوری سیالات در واحد زمان هست که انواع شیرهای کنترل جریان بر اساس شاخص‌ها فعالیت خواهند کرد.

شیر سروو

یک شیر سروو نوعی شیر برقی کاملاً تحت فرمان است که بر اساس فیدبک‌های دریافتی‌اش می‌تواند فشار، سرعت و موقعیت مکانی جریان را کنترل کند؛ لازم به ذکر است؛ این شیرها نسبت به شیرهای قبلی که به معرفی آن‌ها پرداختیم دقت و سرعت بیشتری دارند.

شیر مدولار

همان‌طور که می‌دانید، شیرهای مدولار جزئی از مهم‌ترین شیرهای هیدرولیکی محسوب می‌شوند، خوب است بدانید در سیستم‌هایی که نیاز هست از شیرهای هیدرولیکی زیادی استفاده شود؛ شیرهای مدولار به میدان می‌آیند و کار افراد را آسان‌تر می‌کنند؛ زیرا شیرهای مدولار علاوه بر اشغال کردن فضای اندک قابلیت انجام کار چند شیر را به طور هم‌زمان خواهند داشت؛ از مزایای دیگر این شیرها نیز می‌توان به این  مسئله اشاره کرد که در هنگام استفاده از این شیرها نسبت به شیرهای دیگر نیاز به لوله‌کشی کم‌تری نیز خواهیم داشت.

شیر پروپرشنال

آخرین نوع از انواع شیر هیدرولیک که قصد داریم در ارتباط با آن در این دسته‌بندی با یکدیگر صحبت کنیم، شیرهای پروپرشنال هستند؛ باید بگوییم این شیرها نسبت به انواع دیگر پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر هستند و در صنایع نظامی، پرس‌کاری‌های هیدرولیکی، نورد فلزها و ماشین‌کاری از آن‌ها استفاده می‌شود.

 انواع شیر هیدرولیک از نظر منبع تحریک

خوب است بدانید، از نظر منبع تحریک نیز می‌توان شیر هیدرولیک را به 4 دستة سلونوئیدی، هوایی، دستی، بادامکی یا مکانیکی تقسیم کرد.

شیر هیدرولیک 2

 

مطالب مرتبط:

تعمیر و نگهداری تجهیزات هیدرولیک

کاربرد هیدرولیک

 انواع کندانسور

 

چگونه شیر هیدرولیک مناسب با کارمان را پیدا کنیم و آن را از کجا بخریم؟

در قسمت‌های قبلی به ارائة دسته‌بندی‌های متنوعی در ارتباط با شیرهای هیدرولیک و توضیحات انواع مختلف هر یک از این دسته‌ها پرداختیم، اما سؤالی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که از کجا می‌توان شیر هیدرولیک مناسب را خریداری کرد و چگونه باید فهمید که شیر هیدرولیک مناسب چیست؟  در پاسخ به این سؤال توصیه می‌کنیم، اگر می‌خواهید کارشناسان و مشاوران خبره وبا تجربه شما را در این امر یاری کنند و همچنین بتوانید بهترین شیرهای هیدرولیک را با کم‌ترین قیمت پیدا کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه دکتر پی ال سی سر بزنید.

البته لازم می‌دانیم برای ارائه دادن اطلاعات اندکی در این زمینه فاکتورهای مهم در ارتباط با انتخاب شیر هیدرولیک مناسب را ذکر کنیم؛ این فاکتورها شامل اندازه ، جنس سیال عبوری از شیر هیدرولیک، کاربرد در سیستم هیدرولیکی موردنظر و در نهایت چیستی فرمان شیر هیدرولیک منتخب شما در حالت نرمال میباشد.

نتیجه‌گیری

در قسمت‌های قبلی تلاش کردیم شما را با انواع مختلف دسته‌بندی‌های شیرهای هیدرولیک آشنا سازیم و بتوانیم اطلاعات شما را در این زمینه بالا ببریم؛ امید است که در این امر موفق بوده باشیم؛ همچنین خوب است بدانید برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع شیر هیدرولیک و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها می‌توانید با گروه دکتر پی ال سی در ارتباط باشید.

منبع : 7