0
نویسنده: ادمین سایت 13 آذر 1401
دسته بندی : تجهیزات

انواع کندانسور و نحوه نگهداری آن

 

انواع کندانسور و نحوه نگهداری آن

سیستم های تبرید در طراحی و قطعات استفاده شده تفاوت های زیادی دارند اما همگی آنها بر یک پایه و اساس کار می کنند. هر سیکل تبرید مکانیکی نیاز به یک کندانسور برای تبدیل حالت ماده مبرد از گاز به مایع دارد.

در این مقاله سعی داریم علاوه بر معرفی کندانسور و طرز کار آن اطلاعات مفیدی درباره انواع آنها نیز به شما ارائه دهیم، پس به شما پیشنهاد می کنم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

حتما بخوانید:

انواع رله صنعتی

 

کندانسور (condeser) چیست؟ جایگاه آن کجاست؟

در ابتدا نیاز است شما با دستگاه کندانسور آشنا شوید. این دستگاه تقطیر کننده با استفاده از خنک کردن سیالات، آنها را از حالت بخار به حالت مایع تبدیل می کند. کندانسور که معادل دیگر آن، چگالنده است، جزو مهم ترین اجزا سیکل تبرید است. سیکل تبرید دارای ۴ جز اصلی است: کمپرسور، کندانسور، اوپراتور و شیر انبساط. جایگاه این دستگاه در سیکل تبرید پس از کمپرسور و قبل از شیر انبساط می باشد.

وظیفه کندانسور (Condenser) چیست؟

وظیفه اصلی یک کندانسور در یک سیکل تبرید خنک کردن مبرد می باشد. مبرد همان ماده ای است که از حالت گاز به حالت مایع تغییر فاز می دهد. دمای بالای کندانسور نسبت به دمای هوای اطراف آن باعث می شود بخار مبرد ورودی تقطیر شده و به مایع تبدیل شود.

موارد استفاده از کندانسور

در صنایع بسیاری این دستگاه کاربرد دارد. از جمله کاربردهای این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیروگاه ها جهت خنک کردن سیال در فرایند تولید برق
  • تأسیسات پالایشگاهی و صنایع پتروشیمی
  • سیستم تهویه مطبوع ساختمانی
  • صنایع شیمیایی و غذایی و دارویی
  • صنعت خودروسازی
  • یخچال ها و کولرهای خانگی

انواع کندانسورها

  • کندانسورها بر اساس سیال واسط خنک کننده و ساختار آن به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامهبه هر کدام به طور مختصر پرداخته‌ایم.
  • کندانسور هوایی
  • کندانسور آبی
  • کندانسور تبخیری

کندانسور هوایی یا هوا خنک

همان طور که از نام آن مشخص است؛ در این کندانسور از جریان هوای محیط برای خنک سازی مبرد استفاده می کند و طرز کار آن بسیار شبیه به رادیاتور می باشد. این تجهیز از لوله های مسی و فن آلومینیومی تشکیل شده است.

از جمله مزیت های استفاده از انواع کندانسور های هوایی عبارت‌اند از: کاهش هزینه برق مصرفی، دوام و عمر کمپرسور، افزایش راندمان سیستم. به دلیل دارا بودن این ویژگی ها و همچنین عدم نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد، این نوع کندانسور ها بیشترین کاربرد را در سیستم های تهویه مطبوع متوسط و کوچک و در مناطق با رطوبت نسبی بالا داشته است.  

انواع کندانسورهای هوایی معمولاً در سه مدل V شکل، افقی و عمودی ساخته می شود و معمولاً انعطاف پذیری بالایی برای نصب در فضای باز دارند. کندانسور هوایی خود نیز به دو دسته خنک شوندگی با جریان طبیعی هوا و یا با جریان اجباری هوا تقسیم بندی می‌شود.

کندانسور هوایی

کندانسور هوا خنک (هوایی) با جریان طبیعی

در این نوع از کندانسور، از جریان طبیعی هوا جهت خنک کنندگی استفاده می شود. به دلیل کمبود سرعت جریان هوا و کاهش تبادل گرما، این نوع از کندانسور بازدهی بالایی ندارد. به همین خاطر معمولاً کندانسور هوا خنک با جریان طبیعی هوا را با مساحت سطح‌های زیاد می‌سازند تا گرما به خوبی از کندانسور دفع شود. از این نوع کندانسور در یخچال‌ها و فریزرهای خانگی نیز استفاده می شود.

کندانسور هوا خنک (هوایی) با جریان اجباری

در این کندانسور با استفاده از یک دمنده یا فن، هوا بر روی سطح کندانسور جریان پیدا می‌کند. سیستم‌های تهویه خانگی نیز معمولاً از این نوع از کندانسور استفاده می‌کنند. در این کندانسور، جریان هوا از داخل پره‌هایی که از جنس آلومینیوم هستند عبور می‌کند. ماده مبرد نیز از داخل لوله‌هایی که معمولاً از جنس مس هستند عبور می‌کنند و انتقال حرارت صورت می‌گیرد.

کندانسور آبی یا آب خنک

این نوع کندانسورها از آب به عنوان عامل اصلی تقطیر استفاده می کنند. آب در این نوع کندانسور در لوله جریان دارد و بخار داغ نیز در پوسته حرکت می‌کند و مبادله حرارت انجام می‌شود. از کندانسور آبی فقط در مناطق معتدل و خشک می توان استفاده نمود و کارکرد مطلوب و مناسب دارند. فشار کاری مبرد در داخل کندانسور آبی پایین‌تر از کندانسور هوایی است. در جاهایی که آب مناسب، فراوان و ارزان در اختیار است استفاده از این کندانسورها به صرفه تر محسوب می شود. البته باید احتمال خوردگی ناشی از آب یا دفع فاضلاب را نیز مورد توجه قرار دهیم. بسته به نوع طراحی، کندانسور آب خنک نیز خود به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • کندانسور آب خنک دو لوله‌ای (دابل پایپ)
  • کندانسور آب خنک پوسته و کویل (شل اند کویل)
  • کندانسور پوسته و لوله (شل اند تیوب)

کندانسور آبی

کندانسور تبخیری یا ترکیبی

در این نوع کندانسورها از آب و هوا با هم به عنوان عامل تبخیر مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع یک کندانسور تبخیری ویژگی‌‌های برج خنک کننده و یک کندانسور آبی را در یک جا ترکیب می‌کند. در این کندانسور آب از قسمت بالایی بر روی لوله‌های حاوی ماده مبرد اسپری می‌شود.

همزمان هوا نیز از پایین به سمت بالا حرکت می‌کند. یک لایه آب نازک نیز از روی لوله‌های کندانسور عبور می‌کند که در آنجا خنک سازی تبخیری صورت می‌گیرد. دمای تقطیر در انواع کندانسورهای تبخیری نسبت به انواع کندانسورهای هوایی پایین تر است. دمای تقطیر در کندانسورهای هوایی بر اساس دمای خشک محل تعیین می‌شود؛ اما در کندانسورهای تبخیری حد دمای تقطیر مبتنی بر دمای مرطوب محل است.

کندانسور تبخیری

نگهداری کندانسور

به دلیل فشار بالای مبرد خروجی از کمپرسور و ورودی به کندانسور همیشه خطر بروز نشتی در کندانسور وجود دارد. این خطر در کندانسور هوایی به دلیل فشار کاری بالاتر بیشتر و در کندانسور آبی کمتر است.

نگهداری کندانسور های هوایی

  • شستشوی کندانسور با آب فشار بالا
  • کنترل آمپر مصرفی فن ها

نگهداری کندانسورهای آبی

  • کنترل عملکرد سختی گیر
  • رسوب زدایی از کندانسور
  • کنترل عملکرد فلو سوئیچ

 

مطالب دیگر:

انواع سروو موتور

انواع فلو کنترل ولو

 

هزینه انواع کندانسور

کندانسور از قسمت‌های مهم و گران دستگاه چیلر محسوب می‌شود.

طیف قیمت کندانسورها، بسته به نوع کندانسور و ابعاد و ظرفیت آنها متفاوت است اما در شرایط و ظرفیت سرمایشی یکسان، کندانسور هوایی و کندانسور تبخیری قیمت بالاتری نسبت به کندانسور آبی دارند.

باید توجه داشت افزایش دمای محیط تأثیر مستقیم در افزایش سطح تبادل حرارتی کندانسور هوایی و در نتیجه قیمت آن دارد. صرفه‌جویی بی‌مورد در انتخاب کندانسور می‌تواند خسارات و هزینه‌های جبران ناپذیری را به دستگاه چیلر وارد نماید.

باید بگوییم، سایت گروه صنعتی سپیانی و همچنین دکتر پی ال سی برای خدمت رسانی در زمینه ی انواع کندانسورها در خدمت شما صنعتگران و دوستان عزیز است و شما میتوانید با مراجعه به این دو سایت هم خرید خود را انجام بدهید و هم اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره خرید میتوانید از طریق واتساپ با مشاورین ما همراه باشید.

منبع : 5