0
نویسنده: ادمین سایت 01 آذر 1401
دسته بندی : ابزار دقیق

انواع فلومتر و اهمیت استفاده از آن

 

 

انواع فلومتر و اهمیت استفاه از آن

فلومتر از جمله ابزارهایی هستند که برای سنجش پارامتری به نام دبی سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مهندسی پالایشگاهی و صنعتی از این ابزار و اصطلاحات پیرامون آن استفاده زیادی می‌شود. برای سنجش و اندازه گیری کردن شدت و سرعت جریان سیالات مورد بررسی از انواع مختلفی از ابزار مانند فلومتر و ترانسیمتر استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت بالایی که این ابزار در سنجش پارامترهای گفته شده دارند و وسعت کاربرد آن‌ها بر آن شدیم تا در این مقاله نکات مهمی را در پیرامون این تجهیزات و ابزارهای سنجش بیان کنیم.

 

حتما بخوانید :

انواع فتوسل چشمی

انواع سنسورهای صنعتی

 

فلومتر چیست؟

این وسیله که با نام‌های دیگری همچون جریان سنج و یا دبی سنج نیز شناخته می‌شود در آزمایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و نیز در بسیاری از تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی آن نیز اندازه گیری کردن میزان دقیق سرعت و شدت جریان در سیالات در واحد زمان می‌باشد. این ابزار از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نتایج اندازه گیری‌های انجام شده توسط آن در بسیاری از زمینه‌ها و محاسبات کاربرد دارد. این تجهیز هر چند از نظر کاربرد یکسان است اما از نظر نحوه محاسبه و اندازه گیری در طرح‌های مختلفی طراحی و ساخته شده است.

شیوه کار در فلومتر به چه صورت است؟

دبی سنج از سه قسمت مختلف ساخته شده است. در یک قسمت اندازه گیری‌های لازم انجام می‌شود. بخش دوم مسئول ثبت نتایج حاصل از اندازه گیری است و در قسمت آخر نیز نتایج محاسبه شده گزارش می‌شوند. در قسمت اندازه گیری با ایجاد تفاضلاتی بین شدت جریان در دو جهت لوله اندازه گیری اقدام به سنجش می‌کند. این قسمت عملکردی مکانیکی دارد و از یک دیافراگم ساخته شده است که با تغییر در سرعت سیال دستخوش تغییراتی می‌شود. بعد از اینکه اندازه گیری توسط دیافراگم انجام شد از ترانسدیوسر نتایج بهصورت گزارشات دیجیتالی در خواهند آمد. تغییرات مکانیکی ایجاد شده در دیافراگم به ایجاد یک میدان الکتریکی توسط ترانسدیوسر منجر می‌شود. از این طریق داده‌ها به اطلاعات دیجیتالی تبدیل شده و برای نمایش داده شدن به بخش بعدی منتقل می‌شوند. بخش آخر ترانسمیتر است که باید اطلاعات را به نمایش در آورد. داده‌ها در این بخش برای اپراتور و کاربر خود قابل درک و مشاهده هستند.  

فلومتر و انواع مختلف آن:

فاکتورهای زیادی وجود دارند که بر اساس آن‌ها می‌توان اقدام به دسته بندی این تجهیزات نمود. از جمله نحوه کار و یا نوع سیالی که مورد  اندازه گیری قرار خواهد گرفت و مواد اولیه به کار رفته در آن که همگی از فاکتورهای مهمی برای این منظور هستند. اما در حالت کلی 5 نوع عمده و اصلی از فلومتر را می‌توان شناسایی و معرفی نمود.

1- فلومتر فشار تفاضلی

از طریق اندازه گیری کردن اختلاف فشار در بین دو قسمت ابتدایی و انتهایی دیافراگم سرعت سیال مورد اندازه گیری و سنجش قرار می‌گیرد. برای ایجاد کردن اختلاف فشار ابزارهایی مانند نازل و یا لوله پیتوت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. و نیز مدار الکتریکی لازم برای تبدیل داده و محاسبات به اطلاعات دیجیتالی و قابل رویت توسط اپراتور. این نوع از جمله انواع پر کاربرد در فلومترها به حساب می‌آیند. در بسیاری از صنایع از نفت و گاز تا صنایع دارویی و غذایی از این نوع استفاده می‌کنند.

2- فلومتر جابه‌جایی مثبت

این نوع از دبی سنج سرعت و دبی مایعات را در زمانی که به بالاترین نقطه رسیده و باز می‌گردند مورد سنجش و محاسبه قرار می‌دهد. در این نوع شدت واقعی جریان اندازه گیری خواهد شد اما دیگر دبی سنج‌ها از برخی از پارامترهای دیگر را نیز محاسبه کرده و به عنوان شدت جریان اعلام می‌کنند. از موارد استفاده از این دبی سنج در خطوط انتقال روغن و مایعاتی است مانند بنزین و دیگر سیالات هیدرولیکی.

فلومتر جابه جایی مثبت

3- فلومتر سرعت

در این نوع از دبی سنج سرعت حجمی مورد اندازه گیری و محاسبه واقع می‌شود. اگر عدد رینولدز بیشتر از 10 هزار باشد حساسیت در آن‌ها کاسته می‌شود. انواع توربینی و چرخشی و التراسونیک از این دبی سنج موجود است.

فلومتر سرعت

4- فلومتر جرمی

اگر در فرآیند انتقال سیال جرم آن نیز به طور قابل ملاحظه‌ای حائز اهمیت باشد از این گروه از سرعت سنج‌ها استفاده می‌شود.

فلومتر جرمی

5- فلومتر کانال باز

اگر سیال مورد نظر در کانال‌هایی سر باز در جریان باشد از این گروه از دبی سنج‌ها استفاده می‌شود. بنابراین برای سنج شدت جریان در رودخانه و کانال‌های آبیاری ابزار بسیار مناسبی هستند.

فلومتر کانال باز

اهمیت استفاده از فلومتر چیست؟

میزان ورودی و خروجی سیال در سیستم در بسیاری از صنایع مانند پالایشگاه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر چون توسط این ابزار می‌توان:

  • سرعت جریان سیال درون لوله را اندازه گیری کرد.
  • میزان اصطحکاک انرژی در داخل لوله را محاسبه نمود.
  • جرم مولکولی و چگالی ماده در حین فرآیند محاسبه می‌شود.
  • میزان اثرگذاری پارامترهایی مانند دما و فشار را می‌توان برآورد نمود.

را در قالب اطلاعات قابل مشاهده به دست آورد. پس ضروری است تا در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

در زمان خرید فلومتر به چه مواردی باید توجه کرد؟

همانطور که در بالا اشاره شد فلومترهای با وجود کارایی یکسان اما از تنوع مدل بسیار بالایی برخوردار هستند. بر اساس پارمترهای کاری هر کدام نیز باید اقدام به انتخاب آن‌ها نمود. در این بخش پارامترهای مهم در انتخاب یک فلومتر را بیان خواهیم کرد.

  • میزان دقت اندازه گیری
  • قیمت
  • افت میزان هد
  • دامنه سرعت جریان در آن
  • طول عمر مفید
  • شرایط نگهداری
  • ضروریات عملیاتی

با توجه به اینکه هر دبی سنجی ویژگی‌ها و محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد بهتر است تا در زمان خرید از متخصصین و مشاورین کاربلد مشورت‌های لازم را دریافت کنید.

دکتر پی ال سی از مراکز فروش معتبر در کشور است که می‌توانید تمام محصولات صنعتی مورد نیاز خود را با کیفیت بالا و اطمینان از اصالت کالا تهیه نمایید. همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره اتوماسیون‌های صنعتی مرتبط با خط تولیدی که دارید با مشاورین دکتر پی ال سی تماس حاصل فرمایید و خدمات تخصصی مهندسی آن‌ها بهره‌مند شوید همچنین میتوانید ازطریق واتساپ با مشاورین ما همراه باشید.

 

مطالب دیگر:

انواع المنت حرارتی 

انواع استپر موتور

 

سخن نهایی:

فلومتر از تجهیزات پر کاربرد و بسیار ضروری در بسیاری از صنایع است که به سنجش و اندازه گیری کردن سرعت سیالات کمک می‌کند.

منبع : 1