0
نویسنده: پشتیبان 23 اسفند 1399
هیدرولیک چیست
هیدرولیک شاخه‌ای از علم مکانیک است که بر پایه سیال تحت فشار کار میکند. قدمت این علم به بیش از پانصد سال میرسد و حتی پیش تر از آن نیز کاربرد داشته است. هیدرولیک در دستگاه های بسیاری کاربرد دارد که در این مقاله به شناخت انواع این دستگاه‌ها و تعریف ساده این علم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
حدود پنج قرن از روزی که انسان شروع به استفاده از هیدرولیک برای آسان سازی کارهای خود از جمله انتقال انرژی کرد، میگذرد. شناخت این نیرو را مدیون پاسکال هستیم. یک دانشمند فرانسوی که درباره سیالات از جمله گازها و فشار این سیالات کار می‌کرد.

تعریف هیدرولیک

آیا به زبان ساده می‌دانیم هیدرولیک به چه معناست؟ یک سیال زمانی که تحت فشار قرار گیرد، توان انتقال انرژی خواهد داشت. واژه هیدرولیک به خودی خود به معنای انتقال انرژی‌ به وسیله یک سیال است. این کلمه از یونان وام گرفته شده. یونانی ها به حرکت مایعات، هیدرو می‌گویند. استفاده از نیروی طبیعت برای پیشبرد اهداف انسانی، کار جدیدی نیست. اجداد ما از نیروی آب برای آسیاب کردن گندم و جابه جا کردن اشیا سنگین استفاده می‌کردند. امروزه نیز ما از نیروی هیدرولیکی در انواع ماشین های پیشرفته استفاده می‌کنیم تا توان مکانیکی مورد نیاز را به دست آوریم. در این حالت ما نیاز به تعویض دائمی نیرو نداریم. به طور مثال جکی که هنگام عوض کردن چرخ پنچر زیر خودرو گذاشته میشود را در نظر بگیرید. این جک یک سیستم ساده هیدرولیکی است که یک روغن در سیستم آن به کار رفته تا بتواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد هیدرولیک

با توجه به این امر که این سیستم ها دارای راندمان بالا هستند و اغلب طراحی ساده ای دارند و به سادگی می‌توانند مورد استفاده قرار گرفتند، تقریبا در هر زمینه‌ای کارآمد خواهند بود. از صنعت گرفته تا لوازم مورد نیاز شما در گاراژ خانه
در صنعت فولاد و فلزات، سیستم هیدرولیکی به شدت پر استفاده است. از نورد سرد و گرم برای ساخت انواع مختلفی از ورق های آلومینیوم و فولادی استفاده می‌شود که ساخت این مواد بدون وجود هیدرولیک و چرخش غلطک دستگاه ها، عملا ناممکن می‌بود.
این سیستم به شما توانایی کنترل کوچک‌ترین اجزا را می‌دهد به همین دلیل برای انواع ماشین های ابزار مناسب است. این اطمینان سبب گشته تا برای انواع دستگاه‌های پرس و قیچی های صنعتی نیز از سیستم هیدرولیک بهره برداری شود.
به طور کلی باید به یاد داشت که در طراحی ماشین آلات، تلاش مهندسین این است که تا حد امکان انرژی هدر رفت نداشته باشد، راندمان دستگاه بالا باشد و کنترل انرژی به سادگی اتفاق بیفتد. به همین دلیل استفاده از هیدرولیک برای تبدیل انرژی مکانیکی، از لحاظ اقتصادی صرفه دارد و موثر و کارآمد است.

تعمیرات و نگهداری هیدرولیک

اگر یک سیستم غیرهیدرولیکی را در مقام مقایسه با یک سیستم هیدرولیکی قرار دهید، مشاهده خواهید کرد که قطعات قابل تعویض سیستم هیدرولیک تعداد کمتری هستند. بنابراین شما با یک سیستم ساده سر و کار دارید که شاه کلید اصلی کارایی آن، در اغلب موارد استفاده از روغن های مخصوص است. بنابراین نگهداری یک چنین سیستمی کار چندان دشوار یا پر خرجی نیست و همچنین در صورتی که نیاز به تعمیرات داشته باشید، در کوتاه ترین زمان ممکن و با تغییر قطعات ساده‌ای مانند چرخ دنده می‌توان سیستم را مانند روز اول تعمیر کرد. همچنین از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این سیستم‌ها، به افزایش توانایی نیروی آن می‌توان اشاره کرد.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم تمام سیستم هیدرولیکی وابسته به سیال تحت فشار است و ممکن است این سوال مطرح شود که این فشار چگونه کنترل میشود و در صورتی که فشار ناگهانی افزایش یابد آیا امکان تقلیل سریع آن مهیاست یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که داشتن شیرهای اطمینان و کلیدهای فشاری به شما این اطمینان را می‌دهند که همه چیز تحت کنترل است.
اما فاکتور دیگری که این سیستم را متمایز می‌کند، انعطاف بالای این مجموعه در طراحی است. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، اجزای دستگاه را تغییر داده، حذف یا اضافه کنید. این امر در هنگام خرابی دستگاه، بسیار کارآمد خواهد بود.

نصب و راه اندازی هیدرولیک

شما برای نصب و راه اندازی باید در نظر داشته باشید که این سیستم از چهار جز اصلی تشکیل شده است. یک مخزن که در آن سیال مورد نظر نگهداری می‌شود. یک پمپ که وظیفه آن به حرکت درآوردن سیال است و این عمل را به کمک یه محرکه انجام می‌دهد. جز سوم شیرهایی هستند که به وسیله آن تعیین می‌کنید سال از چه جهتی حرکت کند . چه فشاری داشته باشد. و آخرین جز این سیستم سیلندرها و فانکشن هایی هستند که انرژی سیال را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند.