0
نویسنده: پشتیبان 24 اسفند 1399
شبکه صنعتی-مودباس-پروفی باس-پروفی نت

شبکه صنعتی برای جا به جایی اطلاعات در زمان کوتاه و با حجم بالا استفاده می‌شود. این تکنولوژی به صنعتگران کمک های بسیاری کرده است و همین امر سبب شده انواع گوناگونی از شبکه صنعتی، به مرور ایجاد شود. از جمله این شبکه‌ها می‌توان به مودباس، پروفی نت و پروفی باس اشاره کرد. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.
یک جاده را تصور کنید که در آن به جای انواع وسیله نقلیه، دیتا جا به جا می‌شود. اگر بخواهیم شبکه صنعتی را به ساده ترین و عامیانه ترین شکل ممکن، تعریف کنیم. جمله ای بهتر از این نمی‌توانیم بگوییم. بنابراین در یک واحد صنعتی که باید حجم بالایی از اطلاعات جا به جا شوند، به چندین جاده نیاز داریم. این سیم‌ها یا جاده‌ها همان شبکه صنعتی را تشکیل می‌دهد که این شبکه انواع مختلفی دارد از جمله: پروفی باس، پروفی نت و مود باس. در این مقاله با ما همراه باشید تا برای شما این موضوع را توضیح دهیم.

شبکه صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

با کمک شبکه صنعتی شما به راحتی می‌توانید اطلاعات را به اشتراک بگذارید. این جاده‌ها و خطوط، دیتاها را به کنترلرها منتقل می‌کنند. شبکه‌های صنعتی دارای پروتکل‌های مختلفی است. این پروتکل‌ها وظیفه‌ی مشخص کردن نحوه ارسال و کد گذاری دیتاها را برعهده دارند. جالب است بدانید، پیش از اینکه این تکنولوژی ابداع شود، اطلاعات از عملگرها به شکل مستقیم و توسط سیم‌کشی به کنترلر منقل می‌شد، اما با به وجود آمدن شبکه صنعتی این سیگنال‌های الکتریکی به دیتا بدل شده و سپس به کنترلر منتقل می‌شود. این امر باعث می‌شود شما بتوانید حجم اطلاعات بیشتری را انتقال دهید. ار انواع پروتکل‌های معروف در شبکه صنعتی می‌توان به modbus profi bus  و profi net اشاره کرد. که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

پروتکل modbus مودباس:

این پروتکل خود شامل چندین نوع مختلف است که پیش از پرداختن به آنها بهتر است درباره مزایا و معایب این شبکه صحبت کنیم. مود باس در سال 1975 متولد شد و به صورت اپن سورس در اختیار صنعتگران قرار گرفت. این اپن سورس و رایگان بودن، باعث شد توجه افراد زیادی به این پروتکل جلب شود. از دیگر ویژگی های این مجموعه، نداشتن محدودیت برای جابه جایی بیت و بایت می‌باشد. مودباس حداکثر تا 20 دستگاه را می‌تواند به هم مرتبط کند. این ارتباط به شکل دو سیم و بر پایه سریال صورت می‌گیرد. این پروتکل به این خاطر که در شبکه صنعتی از سریال های خاصی استفاده می کند، دارای محدودیت هایی است. البته این پروتکل به دلیل قدیمی بودن، سرعت انتقال پایینی در حدود 1/0 مگابایت بر ثانیه دارد که اگر بخواهیم دستگاه های زیادی را با استفاده از این پروتکل به هم مرتبط کنیم، به مشکل برخواهیم خورد. اما به سراغ معرفی انواع پروتکل مودباس برویم:

Modbus RTU

در این روش کدهای دودویی به صورت فشرده، منتقل می‌شوند. این روش بسیار پرکاربرد است.

Modbus ASCII

در این روش از کدهای اسکی برای انتقال اطلاعات بهره می‌برند. این انتقال می‌تواند دستورالعمل های متفاوتی را جابه جا کند.

Modbus TCP

در این روش بالاترین سرعت را خواهیم داشت که این امر به سبب کار کردن بر بستر آی پی، میسر شده است.

Modbus Plus

در مودباس پلاس بر اساس توکن‌ها، اطلاعات منتقل می‌شوند.

پروتکل profi bus پروفی باس:

پروتکل پروفی باس توسط شرکت زیمنس آلمان به وجود آمد. به همین سبب ابتدا به شکل انحصاری در خدمت همین سازمان بود اما به تدریج این پروتکل تبدیل به اپن سورس و رایگان شد. در حال حاضر تقریبا تمامی سازندگان تجهیزات ارتباطی از این روش بهره می‌برند چرا که سرعت انتقال اطلاعات آن بسیار بالا است. برای این شبکه سیم کشی کمتری استفاده می‌شود و همین امر یکی از دلایلی بود که باعث شد سریعا نام این پروتکل بین افراد خاص جامعه بپیچد.

پروتکل profi net پروفی نت:

کابل پروفی نت هم کار شرکت های آلمانی است. با استفاده از روکش‌های سبز رنگ آن شناخته می‌شود و از ویژگی‌های خاص آن، داشتن مزایای هر دو پروتکل پروفی باس و مودباس است. این پروتکل به شکل real time یا بر اساس زمان واقعی کار می‌کند.