0
نویسنده: ادمین سایت 24 آبان 1401
دسته بندی : تجهیزات

انواع استپر موتور

 

انواع استپر موتور

استپر موتور یکی از قسمت‌های اصلی در موتور است که تنظیم و مدیریت کردن دور موتور را انجام می‌دهد. عملکرد صحیح در این قطعه به سلامت و کارایی هر چه بیشتر در موتور منتهی می‌شود. به همین دلیل باید نسبت به نگهداری و در صورت لزوم تعمیر و تعویض به موقع آن کوشا بود. اگر این قطعه به درستی کار نکند مشکلاتی از جمله در جا کار نکردن موتور و یا خاموش شدن‌های ناگهانی آن را به همراه دارد. اگر شما نیز مایل هستید درباره استپر موتور بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای مقاله حاضر همراه باشید.

 

حتما بخوانید:

انواع شیر هیدرولیک

انواع مبدل حرارتی

 

استپر موتور چیست؟

این قطعه که با نام سوپاپ کنترل هوا نیز شناخته می‌شود در دور آرام موتور را کنترل نموده و معمولا بر روی دریچه گاز تعبیه می‌شود. در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی یکی از اصلی‌ترین عوامل در کارکرد سالم داشتن احتراقی بدون نقص و کامل است. لازمه رسیدن به چنین احتراقی نیز ترکیب دقیق و درست و مداوم هوا و سوخت می‌باشد. این ترکیب در تمامی دورهای پایین و بالای موتور باید انجام شده و تداوم داشته باشد.  استپر موتور بخشی است که در انجام صحیح و کامل این فرآیند کمک می‌کند. این قطعه با توجه به میزان دمای موتور و نیز باری که بر سیستم الکترونیکی موتور وارد شده است تنظیمات متناسبی را اعمال می‌کند. اغلب این قطعات به شکل موتور و یا دریچه‌های موتور داری هستند که روی قسمت چند راهه نصب شده‌اند.

وظایف اصلی استپر موتور چیست؟

این قطعه کاربردی در موتورها دارای چندین وظیفه است که عبارتند از:

1- در مواقعی که موتور سرد است وظیفه ساسات را ایفا می‌کند. در واقع به وسیله تنظیم سوزن کمک می‌کند تا خودرو با اولین استارت روشن بشود.

2- در زمانی که بار اضافی روی موتور است دور موتور را تنظیم خواهد کرد. این عملکرد در زمانی که کولر در خودرو روشن است بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-  تنظیم کردن میزان سوخت و هوا در زمان احتراق از دیگر وظایف این قطعه است.

4- هنگامی که دنده تعویض می‌شود سرعت موتور به وسیله این قطعه کنترل و تنظیم خواهد شد.

استپر موتور

دلایل خراب شدن استپر موتور چیست؟

خرابی در این قطعه علل زیادی ندارند و اغلب به دلیل کثیف بودن انژکتور ایجاد خواهند شد. این کثیفی عموما از جنس رسوبات و یا کربن انباشته شده روی آن است. همینطور اگر فیلترهای هوای به کار رفته مسدود شده باشند می‌تواند منجر به خرابی در این قطعه گردد. معیوب بودن شمع در خودرو نیز یکی دیگر از عوامل آسیب رسان و مشکل ساز برای این بخش از موتور است. اما رسوبات و کربن تجمع یافته همچنان از اصلی‌ترین دلایل خرابی در استپر است.

خرابی در استپر موتور با چه علائمی بروز می‌کند؟

خرابی در این قطعه با علائم و نشانه‌های نمود پیدا می‌کند و اگر به درستی شناسایی نشود و به موقع نسبت به رفع اشکال از آن اقدام نشود می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و بعضا غیر قابل جبران در موتور گردد. بنابراین بسیار ضروری است که با این علائم و نشانه‌های خرابی استپر موتور آشنا شویم تا قادر به شناسایی و تشخیص به موقع آن‌ها باشیم.

استپر موتور

1- دور آرام نامنظم است

این علامت از رایج‌ترین علائم خرابی در این قطعه به شمار می‌رود. در زمانی که سرعت و دور موتور ثابت است استپر باید دور موتور را تنظیم و سپس حفظ نماید. بنابراین اگر در زمان حرکت آهسته سرعت موتور بالا و پایین می‌آید می‌تواند نشانه‌ای از خرابی این قطعه باشد.

2- روشن شدن چراغ چک در خودرو

چنانچه ماژول‌های کنترل موتور در این خصوص مشکلی را ردیابی کنند چراغ چک خودرو روشن خواهد شد . اما چراغ چک به دلایل زیادی می‌تواند روشن شود. به همین خاطر بهترین اقدام در زمان روشن شدن آن انجام اسکن کامپیوتری است. در این شیوه مشخص خواهد شد که علت اصلی روشن شدن چراغ چک چیست.

3- خود به خود خاموش شدن خودرو

از جدی‌ترین علائم خراب بودن استپر موتور خاموش شدن خود به خود موتور است. در واقع زمانی که این قطعه در بالاترین سطح خرابی و آسیب دیدگی قرار داشته باشد خودرو به صورت خودکار خاموش خواهد شد. این بدان معنی است که هوای کافی برای احتراق در اختیار موتور قرار نمی‌گیرد. بنابراین بلافاصله باید نسبت به تعمیر و یا تعویض استپر اقدام نمود.

4- ایجاد ناهنجاری در دور آرام

اگر استپر دچار آسیب دیدگی شده باشد در مواقعی که موتور در جا کار می‌کند دیگر نرم و روان نخواهد بود و لرزش‌های شدید و سختی‌های زیادی در این حالت مشاهده خواهد شد. پس زمانی که در زمان کار در جای موتور تکان‌های شدیدی حس شد نشان از مشکل جدی در استپر است.

5- با وارد شدن بار اضافی موتور خاموش می‌شود

گاهی از اوقات با ایجاد بار اضافی بر روی موتور مانند زمانی که از بخاری و یا کولر خودرو استفاده می‌کنید ناگهان موتور خاموش می‌گردد. این عارضه نیز از نشانه‌های خراب بودن و وجود مشکل در استپر است. همچنین اگر زمان ایجاد بار اضافی فرمان به یک سمت خاص کشیده شد نیز مشکل از استپر موتور می‌باشد.

بر طرف کردن مشکل استپر

در بسیاری از اوقات رفع این مشکل هزینه چندانی به همراه ندارد و تنها با تمیز کردن آن بر طرف خواهد شد. اما در برخی از اوقات نیز نیاز به تعویض کامل آن وجود دارد. در این حالت نیز باید به یاد داشته باشید که هزینه تعویض استپر موتور قطعا بسیار پایین تر از هزینه تعمیر آسیب‌های موتوری است. چرا که خراب بودن این قطعه منجر به خرابی موتور خواهد شد. بنابراین نسبت به خرابی این قطعه از خودرو هرگز نباید بی توجهی کرد.

برطرف کردن مشکل استپر موتور

دکتر پی ال سی از مراکز فروش معتبر انواع مختلفی از قطعات و تجهیزات برقی نظیر استپر است که اصالت و کیفیت کالای به فروش رسیده را تضمین می‌کند. برای دریافت استعلام از موجود کالاها و نیز دریافت قیمت از طریق وب سایت دکتر پی ال سی با مشاورین و کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب دیگر:

بهترین برندهای plc

بهترین برند های hmi

 

کلام پایانی

استپر موتور یکی از بخش‌های بسیار مهم و ضروری در موتور است که به تنظیم دور موتور و کنترل آن به ویژه در حرکت‌های آهسته کمک می‌کند. بنابراین باید از سلامت و صحت آن اطمینان کامل داشت.

منبع : 5