0
نویسنده: ادمین سایت 14 آذر 1401
دسته بندی : تجهیزات

هموژنایزر چیست؟

هموژنایزر چیست

هموژنایزر یک تجهیز آزمایشگاهی به شمار می رود که از آن برای خرد نمودن گستره ای از مواد که با شکل مایع و یا جامد هستند استفاده می شود. از نظر فیزیکی این دستگاه مواد را به ذرات کوچک و البته کاملا یکنواخت بدل می کند. استفاده از شیوه های قدیمی برای هموژن کردن مواد به اندازه ی استفاده از این دستگاه کارامد نیستند. با کمک این دستگاه نمونه های ایجاد شده از نظر کیفیت و همگن بود در سطح مطلوب تری قرار دارند. همچنین در شیوه مدرن همگن سازی آلودگی های کمتری برای محیط زیست در پی دارد و امکان نشر عوامل بیماری زا نیز بسیار کمتر می شود. با توجه به موارد استفاده زیاد از دستگاه هموژنایزر در این مقاله به معرفی و شناخت بیشتر آن خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید:

دستگاه CIPچیست؟

 

هموژنیزه کردن به چه معنا است؟

هموژنیزه کردن یا همان همگن سازی فرایندی است که در نتیجه ی آن یک ماده که می تواند مایع و یا گازی شکل باشد تجزیه شده و سپس در ماده دیگری که در اغلب اوقات مایع است ترکیب و مخلوط می شود. در واقع زمانی که از دو ماده غیر حلال در هم یک ماده کاملا یک دست تهیه شود هموژنیزه صورت گرفته است. در صنایع این عمل توسط دستگاه هموژنایزر انجام می شود.

شیوه کار دستگاه هموژنایزر چگونه است؟

اگر نمونه مورد نظر جامد باشد باشد برای تبدیل کردن آن به اندازه‌های کوچک تر ابتدا باید نمونه را به همراه گوی‌های فلزی در ظرف مخصوص جای داده و بعد از آن تنظیمات مربوط به سرعت و شدن نوسانات را نیز بر حسب هرتز مشخص کنید. ظرف مخصوص نمونه بر روی بدنه اصلی جای داده شده است. در این مرحله ظرف حاوی نمونه به شدت آغاز به حرکت و نوسان کرده و بر اثر این تحرکات نمونه با گوی های فلزی در درون ظرف برخورد پیدا می کند. به همین شیوه به تکه‌های کوچ تری تبدیل می شود. اما در حالتی که نمونه مایع شکل باشد حرکت شدید در ظرف مخصوص نمونه موجب خواهد شد که دو ماده با فازهای مختلف و امتزاج ناپذیر به صورت کاملا یکنواخت در هم آمیخته شوند و نتیجه یک محلول همگن و یکنواخت باشد. حرکت سریع گوی‌ها موجب این ترکیب و اختلاط مواد در هم می شود.

دستگاه هموژنایزر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

این تجهیز از قسمت های مختلفی همچون :

  • بدنه اصلی
  • ظرف مخصوص برای قرار دادن نمونه در آن که می تواند جنس های مختلفی از جمله فولاد ضد زنگ و یا تفلون داشته باشد. جنس این ظرف با توجه به کاربرد آن تعیین می شود.
  • گوی فلزی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت

تشکیل شده است.

ستگاه هموژنایزر از چه بخش هایی تشکیل شده استد

کاربردهای دستگاه هموژنایزر چیست؟

از آن جایی که این تجهیز برای همگن سازی و خرد نمودن موادی از قبیل گیاهان – خاک – مواد غذایی و یا حتی اعضای بدن موجودات زنده مورد استفاده قرار می گیرد، در بخش ها و زمینه‌های گوناگونی مانند :

  • بخش های تحقیقاتی
  • پزشکی قانونی
  • میکروبیولوژی
  • بیوتکنولوژی
  • دامپزشکی
  • شیمی
  • زمین شناسی
  • فلز شناسی
  • کنترل غذا و نوشیدنی ها
  • زیست بوم شناسی
  • داروسازی
  • صنایع غذایی

مورد استفاده قرا می گیرد و کاربرد دارد.

انواع مختلف دستگاه هموژنایزر کدام است؟

از آن جایی که این تجهیز دارای کاربردهای متفاوتی است از تنوع ساختاری بالایی نیز برخوردار است.

1- دستگاه هموژنایزر اولتراسونیک 

این دستگاه که در واقع یک تجهیز فرا صوتی است موجب می شود تا جریان الکتریکی به یک ارتعاش مکانیکی بدل شده و موجب همگن شدن محلول گردد. شیوه کار در این دستگاه به این صورت است که با ایجاد کردن فشار بالا به کمک امواج موجب بروز جریان های شدید در مایع خواهد شد. این پدید منجر به کاویتاسیون شده و در نتیجه ی آن پیوندهای کووالانسی در بین ذرات محلول شکسته می شود. برای تولید کردن محلول های ترکیبی از این نوع هموژنایزر استفاده می شود.

دستگاه هموژنایزر آلتراسونیک

2- دستگاه هموژنایزر مکانیکی

 از این دستگاه به منظور میکس و همگن کردن مواد استفاده می شود. در واقع غاز طریق پراکنده کردن ذره های جامد در مایع یک امولسیون یا محلول کامل ساخته خواهد شد. این نوع از همگن ساز دارای کاربرد بسیار گسترده ای است. در این تجهیز از یک روتور استاتور به همراه پره استفاده شده است. چنگک ها با سرعت بسیار زیاد به حرکت در آمده و موجب شکسته شدن ذرات در هم می شوند. از این رو امکان همگن سازی برای موادی که سوپر ویسکوز یا همان غلظت بالایی دارند بسیار مناسب و ایده آل می باشد.

دستگاه هموژنایزر مکانیکی

3- دستگاه هموژنایزر تحت فشار 

 از این نوع بیشتر برای نمونه‌هایی که به شکل مایع هستند استفاده می شود. بیشترین کاربرد از نوع تحت فشار در صنایع غذایی و به ویژه صنایع لبنیات است. البته در بخش های دارویی و بیوتکنولوژی نیز از نوع تحت فشار استفاده می شود. به کمک یک پیستون و حرکت های رفت و برگشتی آن نمونه مورد نظر پشت یک شیر فشار قوی فشرده خواهند شد. فاصله مناسب برای عبور ذرات در این حالت قابل تنظیم کردن است. در این دستگاه هدف نهایی تولید کردن کامپوزیت هایی است که کاملا همگن هستند. البته در سایر مشخصه های نمونه از قبیل رنگ و بو و پایداری تغییری به وجود نخواهد آمد.

گروه صنعتی سپیانی پیشرو در ارائه و فروش کلیه تجهیزات و اتوماسیون های صنعتی مورد نیاز بخش های مختلف آماده ی ارائه مشاوره و فروش انواع مختلفی از هموژنایزر متناسب با نیاز و کاربری شماست. برای دریافت استعلام و قیمت نهایی محصول و نیز بهره مندی از مشاوره های تکنیسین های گروه صنعتی سپیانی همین الان با ما تماس حاصل فرمایید همچنین میتوانید برای خرید دیگر تجهیزات صنعتی به سایت فروشگاهی دکتر پی ال سی مراجعه کنید و با مشاورین فروش ما در واتساپ همراه باشید.

 

مطالب دیگر:

انواع کندانسور

انواع فلومتر

 

کلام آخر

دستگاه هموژنایزر یکی از تجهیزاتی است که برای تسهیل فرایند همگن سازی در بخش های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیز دارای انواع مختلف و کاربری های متفاوتی می باشد. نتیجه نهایی که توسط این تجهیز حاصل می شود نسبت به نمونه های قدیمی و سنتی بسیار با کیفیت تر و مطلوب تر است.

منبع : 5