0
نویسنده: ادمین سایت 24 آبان 1401
دسته بندی : اتوماسیون صنعتی

آشنایی با دستگاه CIP

 

دستگاه cip چیست

دستگاه CIP که به معنای شستشو در محل می باشد در بخش های زیادی از صنایع به منظور تمیز کردن و پاک سازی تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این تجهیز بدون آن که نیاز به جدا کردن ماشین آلات و یا بخش هایی از آن ها باشد قادر هستیم تا شستشو و تمیزکاری مورد نیاز را انجام دهیم. این سیستم در صنایع مانند صنعت نوشیدنی و غذایی دارای تجهیزاتی هستند که باید به طور مداوم مورد شستشو و نظافت واقع گردند مانند خطوطی که از طریق آن محصول انتقال خواهد یافت و یا میکسر و مخازن فرآوری که برای حفظ بهداشت تولیدات باید مداوم و در سیکل های مشخصی مورد تمیزکاری قرار گیرند. با کمک گرفتن از دستگاه CIP  دیگر نیازی به جدا کردن این اجزا از دستگاه های اصلی و یا جا به جایی آن ها نخواهد بود و همین امر موجب صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه می گردد.

دستگاه CIP  به چه دستگاهی گفته می شود؟

تا سال 1950 میلادی کلیه اجزا و قطعات ماشین آلات که نیاز به تمیزکاری و شستشو داشتند باید جداسازی شده و سپس به شیوه‌ی دستی مورد شستشو قرار می گرفتند. اما امروزه با ساخت این دستگاه به ویژه در صنایع دارویی و غذایی که نیاز به سطح بالایی از بهداشت وجود دارد کل این فرایند با سهولت هر چه تمام تر انجام می شود. این دستگاه یک سیستم بسته به شمار می رود که با کمک گرفتن از محلول های شوینده و همچنین نازل هایی که به آن متصل است کلیه ماشین آلات صنعتی را مورد شستشو قرار می دهد. سیستم و نوع دستگاه مورد استفاده به نوع خط تولید و تجهیزاتی که در آن به کار رفته است وابسته می باشد. همچنین سطح اتوماسیونی این دستگاه نیز تفاوت هایی در انواع مختلف آن دارد. در بیشتر اوقات از چهار ماده شامل : سود – اسید – آب داغ و آب استریل استفاده می شود. امروزه تلاش هایی زیادی برای بهینه کردن عملکرد دستگاه CIP  انجام شده تا میزان مصرف آب گرم و در نتیجه سوخت در این تجهیز را کاهش دهند.   

مراحل استفاده از دستگاه CIP  به چه ترتیبی است؟

این تجهیز برای پاک سازی ماشین آلات مراحل مختلفی را با ترتیب مشخص انجام میدهد و نتیجه نهایی کار عاری شدن تجهیزات از انواع مختلف میکروب و آلودگی ها خواهد بود. مراحل کار در سیستم شستشو در محل به شرح زیر می باشد:

1- استفاده کردن از آب فشار بالا تا باقی مانده مواد مورد استفاده از سطوح تجهیزات پاک شود.

2- استفاده از مواد قلیایی به منظور از بین بردن چربی ها و مواد پروتئینی که در قلیا حل می شوند.

3- در این مرحله دستگاه CIP  با آب تجهیز را مورد شستشو قرار می دهد.

4- استفاده از مواد اسیدی به عنوان تمیز کننده تا هم باقی مانده ی مواد قلیایی که در مراحل قبل مورد استفاده قرار گرفته بود از بین برود و هم رسوبات معدنی از سطوح دستگاه مورد شستشو پاک گردد. این مرحله در بخش هایی مانند پاستوریزاتور از اهمیت بالایی برخوردار است.

5- مرحله آب کشی نهایی که به وسیله آب سرد تجهیز مورد آبکشی قرار می گیرد.

پس از طی مراحل گفته شده تجهیزات و ماشین آلات موجود در خط تولید از نظر بهداشتی در سطح مناسبی از استانداردها قرار خواهند گرفت.

مراحل استفاده از دستگاه cip

دستگاه CIP  از چه اجزا و بخش هایی تشکیل شده است؟

همانطور که گفته شد سیستم شستشو در محل به تناسب تجهیزاتی که باید مورد شستشو قرار دهد متفاوت است. اما تقریبا در تمام انواع مختلف از این دستگاه بخش هایی همچون :

  • منبع آب
  • تجهیزات مربوط به اندازه‌گیری
  • کنترلر PLC
  • صفحه نمایش لمسی
  • سیستم دوزینگ
  • مبدل حرارتی
  • شیرهای چرخش با قابلیت تغییر دادن فشار و دور
  • شیرهای اتوماتیک
  • تانک ورودی
  • تانک خروجی
  • پمپ‌های مواد شیمیایی
  • نمودار ثبت کننده فرآیند شستشو

است. البته باید در نظر داشت که دستگاه CIP  با ساختار پیچیده و عملکرد بالا همچنان به سطوح بالایی از نظارت های دستی و پیوسته نیاز دارد. برای افزایش سطح کیفی شستشوها از مواد شیمیایی و دمای بالا بهره گرفته شده است. اما یکی از مشکلات این سیستم شستشو ثابت نگهداشتن غلظت ماده شوینده ای است که مورد استفاده قرار می گیرد در کنار میزان و دمای آب مصرفی در هنگام کار. بر همین اساس اغلب برای اطمینان یافتن از عملکرد مطلوب و مناسب آن نیاز به استفاده بیشتر و از مواد شوینده و آب وجود دارد و همین امر هزینه‌های زیادی را می تواند در پی داشته باشد.

مزیت های استفاده از دستگاه CIP  چیست؟

  • بدون نیاز به حضور فعال نیروی انسانی امکان انجام کل فرآیند شستشو وجود دارد.
  • زمان انجام این پروسه نسبت به دیگر شیوه‌ها بسیار کمتر است.
  • از نظر بهداشتی در سطح بسیار بالاتری نسبت به نوع دستی کار می باشد.
  • کل فرآیند شستشو از این طریق دارای ایمنی بالایی می باشد.

گروه صنعتی سپیانی عرضه کننده‌ی انواع مختلفی از دستگاه CIP  مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد. کیفیت بالای تجهیزات ارائه شده در این شرکت در کنار قیمت بسیار منصفانه خریدی ایمن و مطمئن را برای شما فراهم خواهد کرد. برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود می توانید همین الان با مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

مزیت های دستگاه cip

محدودیت‌های دستگاه CIP  کدام است؟

هر دستگاه و تجهیزاتی در کنار نقاط مثبت و کارایی هایی که دارد به محدودیت ها و ایراداتی نیز همراه است. در این خصوص این دستگاه شستشو در محل نیز چنین شرایطی صدق می کند. نصب و راه اندازی اولیه این دستگاه باید به وسیله افراد متخصص و مجرب انجام شود. همچنین مواردی از قبیل سرعت جریان کار و فشار مواد شیمیایی مورد استفاده باید به صورت پیوسته مورد ارزیابی و اندازه‌گیری قرار گیرند.

کلام آخر :

شیوه‌ی شستشو در محل که به وسیله دستگاه CIP  انجام می‌گیرد نسبت به سایر شیوه‌های سنتی از کارامدی و راندمان بالاتری برخوردار است. از این رو در بخش های مختلف از صنایع با استقبال زیادی روبه رو شده و در سطح وسیعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع : 2