0
نویسنده: ادمین سایت 17 آذر 1401
دسته بندی : اتوماسیون صنعتی

دستگاه پر کن صنعتی چیست؟

دستگاه پرکن یکی از دستگاه‌هایی است که در صنعت برای تسهیل نمودن کار و نیز حذف کردن نیروی انسانی کمک می‌کند. از دیگر دلایل استفاده از این دستگاه جلوگیریی کردن از آلودگی محصول مورد نظر است. به همین جهت از نظر استانداردهای بهداشتی نیز محصول نهایی در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت. در صنعت از تجهیزات پرکن به منظور پر نمودن مایعات غلیظی مانند روغن های صنعتی و شربت‌ها و نیز مایعات رقیق همچون آب استفاده می‌شود. این تجهیزات پرکن علاوه بر کاربردهای وسیع و متنوع انواع مختلفی نیز دارند. در این مقاله تلاش کرده ایم تا با کاربرد و انواع این دستگاه‌های پرکردن محصولات بیشتر آشنا شویم. با ما تا انتهای همراهی فرمایید. 

 

حتما بخوانید:

انواع کندانسور

 

 انواع دستگاه‌ پرکن کدام اند؟

این دستگاه‌ها دارای دسته بندیهایی متنوعی هستند. یکی از این گروه‌بندی‌ها بر اساس میزان اتوماتیک بودن آن‌‎ها و عامل بعدی بر مبنای مواد اولیه مورد استفاده است. البته این تجهیزات به طور معمول به دو گروه :

  • ماشین آلات پرکن اتوماتیک
  • ماشین آلات پرکن نیمه اتوماتیک

تقسیم می‌شوند. اما اگر بر اساس مواد اولیه این دسته بندی های مربوط به دستگاه پرکن را در نظر بگیریم به چند گروه :

  • پرکن پودری
  • پرکن توزینی
  • پرکن گرانولی
  • پرکن مایعات روتاری
  • پرکن خطی مایعات
  • دستگاه ساشه
  • پرکن مایعات غلیظ
  • بسته‌بندی غلیظ
  • بسته بندی حجمی
  • اسپری پرکن
  • تیوپ پرکن

تقسیم می‌شوند. در ادامه با برخی از انواع مختلف دستگاه‌های معروف به پرکن آشنا خواهیم شد.

انواع دستگاه پرکن کدام اند؟

دستگاه پرکن اتوماتیک

این دستگاه در واقع یک اتوماسیون خطی است. بیشترین کاربرد از این دستگاه در صنایع مربوط به بسته‌بندی است. انواع تک سر و چند سر از این تجهیزات وجود دارد. این تجهیزان با بهره‌گیری از فناوری‌های روز طراحی و ساخته می‌شوند. این تجهیزات برای بیشتر انواع گرانول‌های روان و نیز غیر روان مورد استفده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های مربوط به اندازه‌گیری ظروفی که پر می‌شوند برای آن که در حجم‌های مختلف بتوانند مورد استفاده واقع شوند به سرعتی تغییر پیدا می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این تجهیزات سادگی و راحتی کار با آن‌ها است که در کنار توانایی‌ها و کاربرد فراوان موجب می‌گرد تا اپراتور در هنگام کار با آن‌ها با مشکلی مواجه نگردد.

ویژگی‌های دستگاه پرکن اتوماتیک 

این دستگاه از شماری پمپ و نازل ساخته شده است که هر کدام این امکان را دارند که به صورت کاملا مستقل عمل پمپاژ را انجام دهند. جا به جایی ظروف و نیز بسته بندی کردن آن ها به وسیله‌ی نوار نقاله و نیز حسگرها انجام می‌شود. همین موضوع بالا رفتن سرعت و دقت در کار را موجب می‌شود. در واقع در این تجهیزات اپراتور نقشی در کار نخواهد داشت. در انتهای خط اتوماسیون پرکن‌های اتوماتیک از یک دستگاه به نام دربند استفاده می‌شود. دستگاه دربند وظیفه‌ی بستن درب ظروف مورد استفاده و پلمپ کردن آن‌ها را بر عهده دارد. تعداد نازل‌های این دستگاه از 2 تا 6 متغیر است.

دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک 

این دستگاه برای گرانول‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روان بوده و انواع تک سر و چپند سر از آن در بازار موجود است. موادی همچون:

  • مواد شیمیایی
  • دانه‌های غذایی
  • پالس
  • دانه‌ی گیاهان
  • نمک
  • شکر
  • مواد ضد آفات کشاورزی

بخشی از محصولاتی هستند که می‌توان به کمک دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک بسته بندی شوند. این دستگاه از بخش‌هایی همچون خط جداکننده‌ی پرکن ظرف و ورود ظروف به تسمه نقاله به صورت خودکار به همراه پرکن هوشمند ( این بخش اختیاری بوده و می‌توان از آن به دلخواه در این تجهیز بهره برد.) تشکیل شده است. این دستگاه‌ها از ظرفیت‌هایی از 100 تا 500 کیلوگرم دارا هستند. برق مورد نیاز در آن نیز از 220 ولت تا 440 ولت است.

علاوه بر انواع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک از دستگاه پرکننده انواع دیگری از تقسیم‌بندی‌ها نیز وجود دارد شامل :

1- پرکننده‌های مواد گازی

استراتژی به کار رفته در این تجهیزات بسیار ساده است. مکانیزم عمل در این تجهیزات استفاده از اختلاف فشار برای پر کردن است. این اختلاف فشار نیز به کمک پمپ‌های تقویت کننده ایجاد می‌گردد. وجوه اشتراک زیادی بین این تجهیزات و کمپرسورهای گاز وجود دارد. مواد همچون گاز طبیعی و گاز زغال سنگ و دی اکسید کربن را از طریق این دستگاه‌ها پر می‌کنند.

2- پرکننده‌های مایعات 

مایعات به دو گروه رقیق و غلیظ تقسیم می‌شوند. بنابراین دستگاه پرکن مورد استفاده برای هر یک از این انواع مایعات نیز مخصوص به خود آن گروه است. این دستگاه‌ها به سه گروه معمولی وکیوم و فشار تقسیم می‌شوند. در نوع معمولی به کمک نیروی جاذبه وارد ظروف مخصوص شده و اصطلاحا پر می‌شود. در نوع وکیوم نیز محرک اصلی فشار اتمسفر است. نوشابه و شربت به وسیله این نوع پر می‌شوند. نوع فشار برای پر نمودن مایعات از نیروی فشار هوا استفاده می‌کند. 

دستگاه پر کن مایعات

گروه صنعتی سپیانی انواع مختلف و متنوعی دستگاه‌ها و تجهیزات پرکن را عرضه می‌نماید. از طریق تماس با مشاورین گروه صنعتی سپیانی می‌توانید راهنمایی‌های لازم در انتخاب نوع دستگاه و قیمت آن را دریافت کنید. خرید امن و آسان را ما در گروه صنعتی سپیانی تجربه نمایید. همچنین میتوانید با مشاورین ما در واتساپ همراه باشید.

قیمت دستگاه پرکن 

این تجهیزات دارای انواع و کاربری‌های مختلفی هستند. از پرکن‌های رب گوجه تا نوشابه و چسب و شیر و غیره. همچنین حجم و امکانات انواع مختلف آن‌ها نیز تفاوت‌هایی با هم دارد. تمام این موارد در برآورد نهایی قیمت دستگاه موثر است. به همین دلیل با توجه به بودجه و اهداف مورد نظر خود می‌توانید یک دستگاه متناسب برای پر کردن محصول خود انتخاب کنید. از این رو بهترین راه برای استعلام قیمت تماس با مشاوریم ما در گروه صنعتی سپیانی است.

 

مطالب مرتبط:

دستگاه بلندر چیست؟

دستگاه پاستوریزاسیون چیست؟

 

کلام پایانی :

دستگاه پرکن در بسیاری از صنایع برای سرعت بخشیدن به روند کار و نیز دقت و بهداشتی بودن هر چه بیشتر پروسه تولید به کار می‌رود. با توجه به گستره‌ی کاربرد این دستگاه انواع مختلفی از آن از تمام اتوماتیک تا نیمه اتوماتیک و دستی طراحی و ساخته شده است. برای پر کردن انواع مختلفی از مواد اولیه از گازها تا مواد پودری و مایعات غلیظ و رقیق از انواع مختلف این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. این تجهیزات در واقع بخشی از اتوماسیون صنعتی محسوب می‌شوند.   

منبع : 2