0
نویسنده: ادمین سایت 16 آذر 1401
دسته بندی : اتوماسیون صنعتی

دستگاه بلندر صنعتی چیست؟

بلندر صنعتی چیست؟

دستگاه بلندر یا مخلوط کن وسیله ای است که در بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر مواد اولیه پودری به وسیله این دستگاه با هم مخلوط شده و به طور کامل میکس می‌شوند. البته کاربرد این وسیله تنها به کارخانه و کارگاه‌ها محدود نمی‌باشد بلکه در بسیاری از آبمیوه فروشی‌ها و کافی شاپ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دستگاه موجب افزایش چشمگیر راندمان کاری خواهد شد. بیشترین استفاده از آن نیز در صنایع غذایی می‌باشد. این تجهیزات می‌توانند عمل همگن سازی و اختلاط مواد با یکدیگر را بدون دخالت اپراتور انجام دهند. این مواد می‌توانند به شکل مایع و یا جامد نیز باشند. در ادامه به معرفی انواع مختلف از دستگاه بلندر خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید:

دستگاه پاستوریزاسیون چیست؟

 

آشنایی با دستگاه بلندر صنعتی

از این دستگاه برای انجام عمل اختلاط و همگن سازی در بخش‌های مختلفی از صنعت استفاده می‌شود. در صنایع دارویی – صنایع غذایی و بهداشتی از این تجهیز در سطح وسیعی بهره گرفته می‌شود. شیوه‌ی کار این دستگاه بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص و مهارت خاص و پیچیده‌ای ندارد. البته برای این که از نتیجه‌ی به دست آمده راضی باشید و محصول نهایی یک دست و بدون گلوله های ناهموار باشد باید نوع مناسبی از این وسیله را خریداری و مورد استفاده قرار دهید.

تفاوت‌های اصلی دستگاه بلندر در صنعت چیست؟

با وجودی که همه این تجهیزات به منظور مخلوط کردن مواد مختلف با هم استفاده می‌شود اما تفاوت‌های اساسی با هم دارند که موجب می‌شود تا از هر یک از این موارد در جایگاه خاصی بهره گرفته شود. این تفاوت‌ها در بلندرها اعم از :

  • تفاوت در نوع تیغه
  • تفاوت در نوع پارچ
  • تفاوت در نوع موتور
  • تفاوت در دور موتور

می‌باشد.

شیوه‌ی کار با دستگاه بلندر صنعتی چگونه است ؟

در این تجهیز یک پارچ بر روی موتور مناسبی قرار داده شده است. درون پارچ نیز تیغه‌های فلزی از جنس فولاد تعبیه شده و نیز چندین دکمه برای تنظیمات مورد نیاز هم بر روی آن قرار دارد. این دکمه‌ها میزان سرعت و شیوه چرخش تیغه‌ها و تمام فاکتورهای مهم را تنظیم می کنند. در انتها بعد از مدت کوتاهی از آغاز به کار دستگاه مخلوط مورد نظر با بهترین کیفیت ترکیب و همگن سازی شده است. همانطور که مشاهده نمودید شیوه‌ی کار با این دستگاه بسیار ساده بوده و همین امر موجب استقبال زیادی از آن در بخش‌های مختلف شده است.  

مزیت‌های استفاده از دستگاه بلندر در صنعت کدام است؟

این میکسرها ماهیت بهداشتی و البته ضد زنگ داشته و عموما از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. در بیشتر صنایع از صنعت خودرو سازی گرفته تا کشاورزی و کاغذ سازی و صنایع غذایی و دارویی از این تجهیزات استفاده می‌کنند. بلندرهای صنعتی این توانایی را دارند تا مواد در حجم های بالا را مخلوط و پردازش نمایند. به همین دلیل دارای مخازن بسیار بزرگی می‌باشند. اما فواید و مزایای استفاده از بلندرها شامل :

  • نگهداری نمودن از آن ها بسیار ساده می‌باشد.
  • در هر مکان و موقعیتی می‌توان از آن ها استفاده کرد و محدودیتی ندارند.
  • به راحتی تمیز می‌شوند.
  • در دسته‌ی دستگاه‌های مطمئن و ایمن به شمار می‌روند.

می‌باشد.

برای تهیه انواع مختلفی از دستگاه بلندر مورد نیاز خود می‌توانید از طریق گروه صنعتی سپیانی اقدام نمایید. این شرکت با تجربه بالا و درخشان در خصوص فروش محصولات مورد نیاز در صنایع مختلف خرید ایمن و آسان را برای شما به ارمغان خواهد آورد. برای دریافت مشاوره‌های پیش از خرید همین الان می‌توانید با مشاورین و مهندسین گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

انواع بلندر در صنایع مختلف کدام است؟

بلندر استیل 

در این نوع از میکسرها از تیغه‌هایی صاف و نواری شکل که نازک هستند استفاده شده است. از آن جایی که اجزای این دستگاه ثابت و بدون حرکت است به آن میکسر ساکن نیز گفته می‌شود. در طراحی این بلندر محفظه‌ای که مواد در آن قرار می‌گیرند کاملا بسته شده و مواد با اعمال نیروی بسیار زیادی با هم ترکیب خواهند شد. این میکسر بسیار آسان نصب شده و نیز نگهداری کردن و تمیز نمودن آن نیز بسیار ساده است. دلیل این سادگی نیز در نحوه‌ی آرایش تیغه‌های آن می‌باشد.

بلندر استیل

بلندر استیل برشی بالا 

این نوع از دستگاه بلندر با سرعت بسیار بالایی فعالیت کرده و به همین دلیل برای تجزیه و یا امولسیون کردن و نیز کم کردن اندازه‌ی ذرات مورد استفاده واقع می‌شود. مواد در شکل جامد و یا مایع از طریق این دستگاه قابل همگن سازی هستند.

بلندر درام 

از این میکسر صنعتی به منظور ترکیب نمودن موادی که گرانوی کم و یا متوسطی دارند استفاده می‌کنند. مانند سیمان و چسب که توسط بلندر درام ترکیب می‌شوند. این دستگاه از یک محفظه که به شکل استوانه است ساخته شده که با چرخش خود موجب مخلوط شدن مواد با هم می‌شود.

بلندر درام

بلندر هموژنایزر 

از این میکسر به منظور ترکیب نمودن مواد به طور کامل با هم و نیز تجزیه و شکستن آن ها بهر گرفته می‌شود. برای مدت زیادی در تحقیقات علمی از این نوع دستگاه بلندر استفاده میشد. از دیگر کاربردهای این نوع از بلندر می‌توان به صنایع لبنیات و جداسازی خامه از شیر اشاره نمود.

 

مطالب مرتبط:

دستگاه هموژنایزر چیست؟

 

بلندر هموژنایزر

بلندر استیل پارویی 

دلیل نام گذاری این میکسر با نام پارویی استفاده از یک پاروی بزرگ در ساختار آن می‌باشد. این پارو حول محور افقی میچرخد و موجب ترکیب شدن مواد با یکدیگر می‌شود.

در هنگام استفاده از دستگاه بلندر به چه مواردی باید توجه نمود؟

1- چنانچه برای مخلوط کردن پودرهای مرطوب از بلندر استفاده می‌کنید حتما با تولید کننده‌ی دستگاه در این خصوص مشورت نمایید.

2- به یاد داشته باشید که کمترین میزان از مواد که بلندر قادر است با بهترین عملکرد خود آن را مخلوط کنید در حدود 40 درصد ظرفیت مخزن دستگاه است.

3- از شستشوی دستگاه با شوینده‌ها و مواد غیر مجاز جدا خودداری شود.

 

کلام پایانی :

دستگاه بلندر از جمله تجهیزاتی است که در صنایع مختلف به منظور ترکیب و همگن نمودن مواد مختلف با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیز دارای انواع مختلفی است که در ساختار بدنه و نوع تیغه‌ها با هم متفاوت هستند. برای تهیه بهترین نوع از آن که تناسب بالایی با کاربری شما داشته باشد حتما با متخصصین و مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. همچنین میتوانید برای اطلاعات و خرید انواع تجهیزات صنعتی به سایت فروشگاه دکتر پی ال سی مراجعه کنید. برای ارتباط با مشاورین ما روی واتساپ کلیک کنید.

منبع : 2