0
نویسنده: ادمین سایت 25 مهر 1401
دسته بندی : تجهیزات

آشنایی با انواع سنسورهای صنعتی 

 

انواع سنسورهی صنعتی

سنسور صنعتی به تجهیزاتی گفته می‌شود که کمیت‌های مختلفی مانند دما و رطوبت را به داده‌هایی قابل درک برای دستگاه‌ها و ماشین آلات تبدیل می‌کند. بین سنسورهای معمولی و نوع صنعتی آن‌ها تفاوت‌هایی زیادی وجود دارد. بیشتر این تفاوت‌ها به میزان توانایی آن‌ها باز می‌گردد. حسگرهای مورد استفاده در صنعت قابلیت و توانایی‌های بیشتری دارند. به عنوان مثال حسگر دمایی که در صنعت به کار می‌آید قادر به تعیین دما در گستره‌ی بسیار وسیع‌تری است. همچنین قطعات و اجزای به کار رفته در حسگرهای صنعتی مقاومت و کیفیت بالاتری دارند تا در شرایط سخت و نامناسب بتواند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند. در این بخش به بررسی سنسور  صنعتی و انواع مختلفی آن می‌پردازیم.‌آآااا

 

حتما بخوانید:

انواع مبدل های حرارتی 

انواع شیر هیدرولیک

انواع فلو کنترل ولو

 

سنسور صنعتی چیست؟

سنسور که با نام حسگر نیز شناخته می‌شود به قطعه‌ای می گویند که قادر به تشخیص شرایط و فاکتورهای محیطی پیرامون خود است. در واقع طراحی حسگرها به نوعی است که امکان درک و تشخیص شرایط پیرامون خود را دارند و نسبت به کمیتی که باید اندازه‌گیری کنند حساس هستند. این کمیت‌های مورد نظر شامل :

  • فشار
  • دما
  • رطوبت
  • شدت نور
  • برودت

و مواردی از این دست هستند. خروجی در اغلب انواع سنسور صنعتی از نوع الکتریکی و به صورت سیگنال است. دلیل این امر نیز سهولت انتقال انرژی الکتریکی است. سیگنال‌های خروجی به وسیله دستگاهی با نام کنترل کننده پردازش دریافت شده و سپس مورد تحلیل قرار گرفته و از آن برای کنترل کردن سایر تجهیزات بهره گرفته می‌شود.  

سنسور صنعتی چه کاربردهایی دارد؟

در کارخانه‌ها و بخش‌های تولیدی در صنایع سنسورها نقش بسیار مهم و حیاتی را ایفا می‌کنند. بدون استفاده از این تجهیزات اتوماسیون‌های صنعتی قادر به انجام عملکرد مطلوب خود نیستند. بنابراین صنایع امروزه بدون این حسگرها ناقص و ناتمام خواهند بود. وظیفه اصلی این سنسورها شناسایی و تشخیص دادن شرایط فیزیکی است که برای آن طراحی و ساخته شده‌اند و سپس ارسال سیگنال‌هایی برای نمایش دادن این شرایط به دستگاه کنترل کننده‌ی خود. از طرفی دستگاه گیرنده نیز به نوعی طراحی می‌شود تا قادر به خواندن و فهم این سیگنال‌ها باشد. بنابراین در دستگاه‌های plc که کنترل کننده‌های بسیار قوی هستند باید از سنسورهای استاندارد استفاده نمود تا قابل شناسایی باشد. این استانداردها برای انواع دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی تعریف و تدوین شده‌اند.

انواع مختلف سنسور صنعتی کدام است؟

برای آن که کمیت‌های مختلفی را در کارخانه‌ها و صنایع مختلف کنترل نمود نیاز به انواع مختلفی از سنسورها داریم. در واقع برای هر کمیت مورد نظر یک سنسور خاص آن نیز طراحی و ساخته شده است. بنابراین گستره‌ی این حسگرها بسیار وسیع خواهد بود. شمار اندکی از سنسور صنعتی مورد استفاده در صنایع شامل:

  • سنسورهای دما
  • سنسورهای فشار
  • سنسورهای رطوبت
  • سنسورهای لمسی
  • سنسورهای تصویر
  • سنسورهای حرکت
  • سنسورهای لرزش
  • سنسورهای رطوبت
  • سنسورهای رنگ
  • سنسورهای سطح
  • سنسورهای گاز
  • سنسورهای فاصله
  • سنسورهای میزان شدت روشنایی

است. البته تنها کاربرد این حسگرها در بخش صنعتی نیست و در بسیاری مواقع در مصارف خانگی نیز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

گروه صنعتی سپیانی پیشرو در زمینه‌ی محصولات و تجهیزات مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنایع و اتوماسیون‌های صنعتی عرضه کننده‌ی انواع سنسور صنعتی مورد استفاده در بخش‌های مختلف می‌باشد. برای خرید انواع مورد نیاز از این حسگرها کافی است تا با ما در بخش فروشگاهی گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

البته گروه‌بندی دیگری نیز برای این سنسورها وجود دارد.

انواع مختلف سنسور صنعتی

سایر انواع سنسورهای صنعتی

1- سنسور صنعتی تماسی: این نوع به وسیله تماسی مکانیکی اعم از قطع و وصل کردن کلید و به کمک مبدل‌های فشاری کار می‌کنند.

2- سنسور صنعتی مجاورتی : این نوع تنها در مجاورت سیستم مورد بررسی و بدون آن‌که تماسی برقرار شود فعالیت کرده و عملکرد خود را دارا خواهند بود. در واقع این نوع حسگرها شبیه به چشم‌های کنترل کننده هستند.

3- سنسور صنعتی دیجیتال : در صورتی که حسگر به وسیله‌ی عواملی فیزیکی تحت تاثیر قرار گیرد همانند یک کلید قطع و وصل عمل خواهد کرد.

4- سنسور صنعتی آنالوگ : خروجی در این نوع از حسگرها به صورت ولتاژ پیوسته می‌باشد. همچنین عملکرد در آن نیز تابعی از فاصله قطعه تا سنسور خواهد بود.

تقسیم بندی‌های دیگری نیز برای سنسورهای به کار رفته در صنعت وجود دارد که با توجه به ویژگی‌های گروهی آن‌ها انجام شده است. همچون تقسیم بندی بر مبنای نوع خروجی آن‌ها و دیگر عوامل.

سنسور صنعتی در بخش اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی در واقع فرآیند خودکار سازی فرایندهای مورد نیاز در کارخانه‌ها است. این به کمک کنترل کننده‌هایی نظیر plc ها و حسگرها صورت می‌گیرد. این سیستم‌های اتوماسیون عموما به همراه ماژول‌های مورد نیاز خود ساخته می‌شوند. مثلا زمانی که میخواهید یه حسگر برای تعیین دما به کار ببرید باید تا ماژول مربوط به آن نیز در کنارش باشد. در این صورت محصول عملکرد بهینه‌ی خود را خواهد داشت. بیشتر سنسورهای مورد استفاده در صنعت در جریان‌های پایین عمل می‌کنند. این قطعات دارای شاخصه‌های دیگری نیز هستند که یکی از مهم ترین و اصلی ترین آن‌ها مدت زمانی است که پاسخگویی در آن‌ها به طول می‌انجامد. این زمان در بسیاری از فرآیندها از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی دیگر از شرایطی که در حین استفاده از سنسور صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد دمایی است که تجهیز در آن نصب شده و کار خواهد کرد. برای انتخاب انواع مختلفی از این حسگرها که مناسب برای بهره‌برداری در اتوماسیون صنعتی باشند باید به تمام مولفه‌های تاثیر گذار توجه نمود.

برای درک بهتر از کاربرد سنسور صنعتی بهتر است تا به موارد استفاده از آن در هر صنعتی که مشغول هستید بپردازید. به این شیوه درک بهتری از گستردگی و اهمیت این تجهیزات در صنعت خواهید داشت.

کلام پایانی

سنسور صنعتی از جمله تجهیزاتی است که بدون آن نمی‌توان بخش‌های مختلف صنعتی را به شیوه‌ی مدرن و امروزی پیش برد. این حسگرها برای تشخیص شرایط و کمیت‌های مهم در محیط پیرامون خود طراحی شده اند و نقش به سزایی در اتوماسیون صنعتی دارند. برای اینکه یک خرید آسان و مطمئن داشته باشید از طریق واتس آپ و یا وب سایت با مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.   

منبع : 5