0
نویسنده: ادمین سایت 27 آبان 1401
دسته بندی : برق صنعتی

آشنایی با سافت استارتر و کاربردهای آن

 

آشنایی با سافت استارتر

سافت استارتر تجهیزی است که برای راه اندازی کردن الکتروموتورهای سه فاز استفاده می‌شود. به کمک آن راه اندازی نرم برای الکتروموتورهایی که با جریان‌های سه فاز کار می‌کنند انجام پذیر خواهد بود. اساس کار این وسیله بر مبنای کنترل نمودن ولتاژ و جریان است و کمک می‌کند تا موتور الکتریکی به صورت تدریجی راه اندازی شده و آغاز به فعالیت نماید. موتورهای الکتریکی از جمله ماشین آلاتی هستند که موارد استفاده بسیار زیادی دارند و به همین دلیل راه اندازی و آغاز به کار آن‌ها یکی از کارهای مهم و البته پر تکرار است. به همین دلیل تجهیزات مانند سافت استارتر می‌تواند بسیار ضروری و البته مفید باشد. در این مقاله به توضیح مطالبی مفید پیرامون این تجهیز پرداخته‌ایم.

 

حتما بخوانید:

دستگاه هموژنایزر چیست؟

 

سافت استارتر چیست؟

اگر یک موتور الکتریکی به طور مستقیم به منبع تغذیه و شبکه برق وصل گردد در زمان آغاز به کار و راه اندازی اولیه موتور جریان بالایی از شبکه کشیده خواهد شد و همین موضوع به کاهش یافتن عمر مفید موتور و نیز کوپلینگ‌ها و اتصالات منجر می‌گردد. این جریان بالا در زمان راه اندازی موتور به تمام بخش‌های دوار موتور آسیب‌های جدی وارد می‌کند. با توجه به قیمت نسبتا بالای موتورهای الکتریکی باید به دنبال راه کاری برای حل این مشکل بود. سافت استارتر وسیله‌ای است که به رفع این معضل کمک می‌کند. با کنترل نمودن ولتاژ میزان جریان ورودی به موتور در لحظه‌ی شروع به کار کنترل شده و در نتیجه افزایش جریان شدیدی را شاهد نخواهیم بود.

سافت استارتر چیست

سافت استارتر از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

قطعات تشکیل دهنده این وسیله عبارتند از:

  • برد الکترونیک: این برد به منظور کنترل کردن میزان ولتاژ استفاده می‌شود. این برد زمان و میزان عبور ولتاژ را تعیین و کنترل می‌کند. بنابراین از قسمت‌های اصلی و مهم به حساب می‌آید.
  • هیت سینک: مراحل کار که شامل عبور دادن و توقف جریان در زمان موردنیاز است به تولید شدن حرارت منجر خواهد شد. به همین دلیل با بالا رفتن این حرارت ممکن است آسیب‌هایی نیز به بخش داخلی تجهیز وارد گردد. هیت سینک این حرارت را به بیرون انتقال داده و از داغ شدن تجهیز جلوگیری می‌کند.
  • فن: همانطور که در بخش قبلی اشاره شد حرارت ناشی از فعالیت تجهیز باید به بیرون منتقل شده و کاهش یابد از فن نیز برای انجام بهتر این انتقال حرارت در تجهیز در کنار هیت سینک استفاده می‌شود. به همین جهت اگر نیاز به تعداد استارت‌های بیشتری در الکتروموتور وجود دارد می‌توان از فن‌های اضافی در سافت استارتر کمک گرفت.
  • بدنه: دیگر بخش‌های تجهیز برای حفاظت بیشتر در درون یک قاب قرار داده می‌شوند که به آن بدنه گفته می‌شود. جنس بدنه از پلاستیک و یا فلز و در مواردی نیز ترکیبی از هر دو است.
  • تایرستور: این اجزا از عناصر الکترونیک قدرت به شمار می‌روند و به منظور کمک به کنترل ولتاژ در تجهیز به کار می‌روند. در هر فاز از موتور الکتریکی تایرستور را در جهت مخالف نصب می‌کنند. کنترل نمودن ولتاژ ممکن است در یک فاز و یا هر سه فاز صورت گیرد. بنابراین در زمان خرید باید به این مورد نیز توجه کرد.

کاربرد سافت استارتر شامل چه مواردی است؟

از این تجهیزات در موارد زیادی همچون:

  • پمپ‌ها
  • فن‌ها
  • کمپرسورها
  • سانتریفیوژها
  • سنگ شکن
  • نوار نقاله
  • آسیاب
  • میکسر

و موارد بسیار زیاد دیگری می‌باشد. بسیاری از لوازم در دنیای پیرامون ما موتور الکتریکی دارند و برای حفظ ایمنی و جلوگیری از آسیب دیدگی در آن‌ها نیاز به سافت استارتر دارند. بنابراین موارد استفاده و کاربرد از این تجهیز بسیار زیاد می‌باشد.

کاربردهای سافت استارتر

شیوه کار سافت استارتر استارت چگونه است؟

 موتورهای الکتریسیته فاز و یا القایی در زمان راه اندازی 5 تا 8 برابر جریان نامی خود از مدار جریان می‌کشند. علت نیز در نیاز بالای موتورهای نام برده شده به جریان در زمان آغاز به کار است. به همین دلیل این میزان جریان مورد نیاز در زمان راه اندازی در اتصالات و سیم کشی‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در موقع بالا رفتن سطح جریان و به منظور محدود نمودن جهش جریان که از آن به جریان هجومی نیز یاد می‌شود از سافت استارتر استفاده می‌شود. به این ترتیب با کنترل نمودن گشتاور موتور الکتریکی شاهد راه اندازی نرم و ایمن و تدریجی خواهیم بود. در این حالت الکتروموتور نیز از آسیب دیدگی‌های احتمالی در زمان آغاز به کار دور خواهد ماند. شیوه کار این تجهیز همانطور که اشاره شد بر اساس کنترل و کاهش دادن میزان ولتاژ است به این ترتیب گشتاور نیز کم شده و فشار بر روی موتور کاهش می‌یابد. البته این روش برای موتورهایی مناسب است که تحت فشار زیادی نباشند و یا به اصطلاح بار سبکی دارند. از دیگر ویژگی‌های استفاده از این وسیله این است که موتور الکتریکی با یک واسطه و با یکسو کننده‌ای سیلیکونی به منبع تغذیه متصل می‌گردد. بنابراین راه اندازی بسیار نرم انجام خواهد شد.

 

 استفاده از سافت استارتر چه مزیت‌هایی دارد؟

علاوه بر راه اندازی موتور الکتریکی به صورت تدریجی و نرم این تجهیزات مزیت‌های دیگری نیز به همراه دارند اعم از:

1- قابلیت تنظیم کردن میزان حفاظت بار

2- تغییر دادن زمان استپ و استارت

3- شتاب نرم

4- استارت و استپ بدون ایجاد ضربه

5- بالا رفتن طول عمر مفید موتور

6- رسیدن موتور به بالاترین سطح راندمان کاری خود

7- شتاب نرم در موتور

8- حذف جریان هجومی و از بین رفتن گشتاورهای آنی

می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حتما از این ابزار مفید در زمان راه اندازی کردن موتورهای الکتریکی استفاده گردد.

وب سایت دکتر پی ال سی یکی از مراکز شناخته شده و معتبر در زمینه فروش انواع موتورهای الکتریکی و سافت استارتر‌های مناسب با آن‌ها در کشور می‌باشد. برای دریافت استعلام از موجودی محصولات و ثبت سفارش با مشاورین ما در دکتر پی ال سی تماس حاصل فرمایید و همچنین میتوانید در واتساپ با مشاورین ما همراه باشید .

 

مطالب دیگر:

انواع سروو موتور

 

کلام پایانی:

سافت استارتر از جمله تجهیزاتی است که برای راه اندازی نرم در الکتروموتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این تنها فایده استفاده از آن‌ها نیست اما از مهم‌ترین دلایل به شمار می‌رود. برندهای مختلفی از این تجهیز در کنار قابلیت‌های متفاوتی که در مدل‌های مختلف آن وجود دارد موجب شده است تا گستردگی انتخاب زیادی نیز وجود داشته باشد.

منبع : 3