0
نویسنده: ادمین سایت 23 آبان 1401
دسته بندی : اتوماسیون صنعتی

انواع هلدینگ صنعتی

 

انواع هلدینگ صنعتی

شرکت‌های هلدینگ صنعتی که یکی از زیر شاخه‌های هلدینگ محسوب می‌شوند در سهام شرکت‌های صنعتی سرمایه‌گذاری کرده و در حقیقت تنها نهادی تجاری به حساب می‌آید. از نظر مسئولیتی نیز هلدینگ‌ها دارای مسئولیت‌های محدودی هستند. این مفهوم برخلاف تصور عموم تازگی نداشته و قریب به چند دهه است که قدمت دارد. اما امروزه با افزای پیدا کردن کسب و کارهای اینترنتی و علاقه جمعی به حضور در استارتاپ‌ها هلدینگ‌ها نیز جان تازه‌ای گرفته و جوانسازی شده‌اند. اما باید بدانیم که هلدینگ با شرکت سرمایه گذاری متفاوت است. این مفهوم نباید اشتباه گرفته شود.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون گاوداری صنعتی

 

شرکت هلدینگ چیست؟

هلدینگ به شرکت گفته می‌شود که سهام شرکت‌های زیادی را خریداری می‌کند اما عمده تفاوت آن‌ها با شرکت‌های سرمایه گذاری در این است که در تصمیم گیری‌ها دخلی و سیسات گذاری‌های شرکت خریداری شده نیز ورود خواهند کرد. بنابراین در هلدینگ‌ها که هلدینگ صنعتی نیز یکی از زیر شاخه‌های آن به شمار می‌رود اگر سیاست گذاری تامین کننده منافع آن‌ها باشد حتما اعمال نظر خواهند کرد. بنابراین هلدینگ‌ها در شرکت‌های زیر مجموعه خود صاحب نظر هستند در حالی که شرکت‌های سرمایه گذاری دخالتی در امور سازمان زیر مجموعه خود ندارند.

در بین انوع مختلف هلدینگ‌ها نوع صنعتی آن نیاز به توجه و مشارکت بیشتری دارد چرا که سودآوری آن نیز به مراتب می‌تواند بیشتر اشد.

هلدینگ‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

مدیران در شرکت‌های هلدینگ دارای یک ذهینت و ایده‌های مشخصی هستند که در سیاست گذاری و تصمیم گیری‌ها از آن استفاده کرده و مد نظر قرار می‌دهند. در سیستم‌های هلدینگ و به ویژه هلدینگ صنعتی تمام فرآیندها باید در جهت ارزش آفرینی صورت گیرد.اهداف مورد نظر از باید در فرآیندهای مجموعه تامین گردد. منابع و خدمات مرکزی نیز از ویژگی‌های مهم در هلدینگ‌ها محسوب شده و باید در راستای ارزش آفرینی باشد. داشتن قراردادهای غیر متمرکز نیز از دیگر ویژگی‌های هلدینگ‌ها به شمار می‌رود.

مزیت‌های هلدینگ‌ها کدام است؟

یکی از دلای گستردگی هدلینگ‌ها از جمله هلدینگ صنعتی که با استقبال روز افزونی نیز مواجه است مزایایی است که دارد:

1- عدم تجمع ریسک در سازمان هلدینگی

2- امکان سرمایه گذاری کردن با نرخ پایین تر

3- به راحتی می‌توان از شرکت‌ها و ارگان‌ها قدرت گرفت.

4- کم شدن میزان تصدی گری در دولت

5- جبران پذیر بودن ضررهای مالی شرکت‌های مستقل از هم

6- شرکت‌های تابع نیز اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

شرکت‌های هلدینگ صنعتی و نقش آن‌ها در کشور

کشورها قسمت بزرگی از موفقیت‌های خود در زمینه‌های صنعتی را مدیون هلدینگ‌های صنعتی فعال در این عرصه هستند. برای درک به بهتر موضوع ایران و کره جنوبی در حدود دهه 60 یلادی از نظر وضعیت اقتصادی و صنعت در شرایط مشابهی به سر می‌بردند. اما امروزه کره جنوبی به دلیل وجود هلدینگ‌های بزرگ به ویژه در عرصه صنعت موفق به کسب رشد بالای اقتصادی شده است در حالی که ایران از نظر صنعت و اقتصاد در اندازه‌های کره جنوبی نیست. بنابراین مزیت‌های زیادی در حضور و وجود هلدینگ صنعتی در کشورها وجود دارد که عبارتند از:

  • تاثیر بر تولیدات ناخالص ملی دارد.
  • تاثیر بر میزان صادرات کشور دارد.
  • موثر بر میزان اشتغال و رونق کسب و کارهای در کشور است.
  • میزان سود اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

انواع مختلف هلدینگ صنعتی در ایران کدام‌اند؟

امروزه هلدینگ‌های صنعتی زیادی در بورس کشور مشغول به فعالیت هستند که در این بخش به معرفی چند مورد از این هلدینگ‌ها می‌پردازیم:

1- هلدینگ صنعتی غدیر

2- هلدینگ صنایع دارویی تامین

هلدینگ صنایع دارویی تامین

 

3- هلدینگ صنایع پتروشیمی

هلدینگ صنایع پتروشیمی

 

4- هلدینگ صنعت خودروسازی سایپا

هلدینگ صنعتی سایپا

5- هلدینگ صنعت خودروسازی ایران خودرو

هلدینگ‌های مطرح شده در بازار بورس ایران حضور دارند اما این بدان معنی نیست که تمام هلدینگ‌های صنعتی در بورس ارائه می‌شوند. اما اگر هلدینگ صنعتی در بورس ارائه شود از شفافیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

از دیگر انواع هلدینگ‌های فعال در عرصه صنعت می‌توان به:

  • شرکت فولاد افزا سپاهان در عرصه تولید فولاد
  • شرکت مهندسی قائم سپاهان در عرصه تولید آهن آلات
  • شرکت تابان نیرو سپاهان در عرصه خدمات فنی و مهندسی و نگهداری از تجهیزات صنایع

همانطور که اشاره شد برخی از انواع هلدینگ صنعتی در زمینه تولیدات صنعتی و برخی دیگر در زمینه خدمات و نگهداری از تجهیزات صنعتی فعال هستند.

گروه صنعتی سپیانی یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی به صنایع مختلف و مشاوره و راه اندازی خط تولید است.

همچنین دکتر پی ال سی ارائه دهنده تجهیزات و محصولات مورد نیاز در برق صنعتی و بخش‌های مختلف صنعت از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین شرکت‌ها است. همین الان از طریق وب سایت دکتر پی ال سی می‌توانید استعلام کالای مورد نظر خود و قیمت آن را دریافت نمایید.

چه عواملی بر سود آوری هلدینگ‌های صنعتی موثرند؟

ارزش دارایی خالص در این هلدینگ‌ها از جمله مواردی است که با سودآوری در آن‌ها ارتباط زیادی دارد. صورت‌های مالی از دیگر عوامل موثر بر سود‌آوری به شمار می‌رود. پرتفوی هلدینگ صنعتی نیز یکی دیگر از عوامل موثر در این رابطه است. نقدینگی در شرکت نیز یکی از عوامل مهم در این مبحث در هلدینگ‌ها به شمار می‌رود. از طرفی قیمت نرخ ارز به ویژه دلار نیز می‌تواند به شکلی در این سودآوری و ارزش دهی به سهام هلدینگ اثرگذار باشد.

اهداف تشکیل هلدینگ‌ها توسط دولت چیست؟

1- کنترل نمودن و هدایت کردن شرکت‌های دولتی

2- ایجاد هماهنگی از طریق ادغام و یکپارچه شدن

3- خارج کردن شرکت‌های ضرر ده از وضعیت بد مالی

4-  انتقال دادن شرکت‌های دولتی به بخص خصوصی

5- استفاده از هلدینگ‌های کانالی برای دستیابی به هدف‌های دراز مدت دولت‌ها در خصوص هلدینگ های صنعتی نمود بیشتری دارد.

جمع بندی

هلدینگ صنعتی یکی از پر سودترین انواع هلدینگ محسوب می‌شود. خود این نوع هلدینگ نیز دارای انواع مختلفی است. از هلدینگ‌های تولید گرفته تا فنی و مهندسی و خدمات نگهداری و تعمیر از تجهیزات صنعتی همگی در این گروه قرار می‌گیرند. در شناخت هلدینگ‌ها و تفاوت آن‌ها با شرکت‌های سرمایه گذاری باید به ساختار و کارکردهای آن‌ها توجه نمود. نکته بعدی که در این خصوص وجود دارد حضور شرکت‌های تابعه در هلدینگ‌ها است که موجب کارکرد بیشتر در آن‌ها و در نتیجه سود آوری بالاتر خواهد شد. هلدینگ‌ها بخش مهمی از شکوفایی اقتصاد در یک کشور به شمار می‌روند.

منبع : 2