0
نویسنده: ادمین سایت 21 آبان 1401
دسته بندی : اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون گاوداری صنعتی

 

اتوماسیون گاوداری صنعتی

اتوماسیون گاوداری صنعتی یکی از مفاهیمی است که با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی ایجاد شده است. اتوماسیون صنعتی کمک می‌کند تا در بخش‌های مختلفی از صنعت با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مرتبط و خودکار و نیز نرم افزارهای مدیریتی و کنترلی راندمان، سرعت و دقت در کار بالا رفته و در نتیجه کیفیت کار و سود بیشتری نیز حاصل گردد. گاوداری صنعتی نثیز از اینم قاعده مستثنی نیست. یکی از اقداماتی که برای اتوماسیون گاوداری‌های صنعتی انجام می‌شود هوشمند سازی آن است. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا درباره این نوع اتوماسیون اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم.

 

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

راه اندازی خط تولید شیر خشک گوساله

 

نقش اتوماسیون در بالارفتن سود دهی گاوداری صنعتی:

دامداری یکی از مشاغلی است که به واسطه تامین غذا برای بشر از اهمیت زیادی برخوردار است. با رشد جمعیت پرورش دام به صورت سنتی دیگر جوابگوی نیاز جامعه نخواهد بود. به همین دلیل نیاز است تا در ابعاد بزرگ تری انجام شود. از طرفی با ورود فناوری‌های نوین به این صنعت تمام پروسه پروراندن گام و دام آسانتر شده و در مقابل میزان سود و بهره‌وری نیز به کمک همین فناوری‌ها آسان شده است. اتوماسیون گاوداری صنعتی در سال‌های آینده غیر قابل چشم پوشی است و باید درتصمیم گیری‌های مدیریتی در دامداری‌ها در نظر گرفته شود. بخش‌هایی از این اتوماسیون مورد استفاده در گاوداری صنعتی شامل:

  • تجهیزات پیشرفته برای شیردوشی
  • برنامه‌های علمی برای تغذیه مغذی دام
  • کنترل‌های مربوط به محیط زیست
  • اصلاح نژاد
  • عملکردهای تولید مثل

می‌باشد. خطاهای انسانی در مواردیاد شده بر روی راندمان کاری تاثیر زیادی دارد. بنابراین با جایگزین کردن ماشین به جای نیروی انسانی می‌تواند به بهره‌وری و در نتیجه سود دهی بالایی دست پیدا کرد.

گاوداری هوشمند و اتوماسیون گاوداری صنعتی:

مدیریت کردن ضایعات در کنار تولید هوشمندانه و تغذیه مناسب از مواردی هستند در این پروسه مورد توجه قرار می‌گیرند. برای اینکه میزان مصرف رو به رشد فرآورده‌های دامی رو به افزایش است باید از شیوه های نوینی در این زمینه بهره برد. استفاده از فناوری‌های دیجیتالی پتانسیل‌های موجود را فعال کرده و به کمک ابزارها و سنسورهای مختلف که کار نظارت و کنترل را بر عهده می‌گیرند عملکردی بالایی حاصل می‌شود. در واقع برای هوشمندسازی گاوداری باید در تمام مراحل کار از اتوماسیون استفاده کرد.

گاوداری صنعتی

امکانات اتوماسیون گاوداری صنعتی:

برای اینکه بتوان با کمک اتوماسیون‌ها به یک گاوداری صنعتی هوشمند دست یافت باید در تمام بخش‌ها از تجهیزات مورد نیاز استفاده کرد که عبارتند از:

1- تهویه: یکی از موارد بسیار مهم در نگهداری و پرورش گاو تهویه مناسب محیط است. چرا که در دفع کردن آمونیاک و اکسید کربن از محیط موثر بوده و به جابه‌جا شدن هوا کمک می‌کند. نوع تهویه باید با ابعاد سالن و شرایط آن تناسب کاملی داشته باشد.

2- فن سیرکوله: در سالن‌های مخصوص به استراحت گاو از این نوع فن استفاده می‌شود.

3- رطوبت: رطوبت عامل مهمی است که بر تنفس دام تاثیر گذار است. بنابراین درصد رطوبت باید به طور مدام کنترل و بررسی گردد. بهترین حالت وجود رطوبت 25 تا 75 درصدی در محیط است تا گاو بتواند به راحتی تنفس کرده و دچار مشکل نشود. تجهیزات مربوط به سنجش رطوبت و تنظیم آن در اتوماسیون صنعتی این صنعت وجود داشته و لحاظ می‌‎شود.

4- تنظیم و کنترل سرمایش و گرمایش: این بخش ار جمله مهم‌ترین قسمت‌های کار بوده و باید به طور دقیقی تنظیم شود. بهترین دما برای نگهداری کردن از دام بین 5 تا 25 درجه سانتی گراد می‌باشد. تجهیزات به کار رفته در اتوماسیون صنعتی در این خصوص امکان اتصال به گوشی همراه را داشته و می‌توان از راه دور این موارد را کنترل و تنظیم نمود. البته لازم به ذکر است که گاوها قادر هستند تا دمای 15- درجه سانتی گراد را نیز تحمل کنند. همچنین در فصل‌های گرم تر سال بهتر است تا از مه پاش برای خنک کردن دام استفاده گردد. هیترهایی نیز برای فصول سرد سال در نظر گرفته می‌شود که وظیفه گرم نمودن سالن نگهداری از گاو را بر عهده دارند. استرس‌های دمایی موجب می‌شود تا هضم جیره غذایی در گاو با اختلال مواجه شده و کاهش پیدا کند. بنابراین استفاده از تجهیزات اتوماسیون گاوداری صنعتی در این مورد بسیار ضروری است.

5- نور: یکی از نیازهای مشترک بین حیوانات و گیاهان نیاز به نور است. نور مناسب به کاهش مشکلات قلبی و عروقی در دام کمک می‌کند. همچنین بر روی کیفیت تولید نیز اثرگذار است. بنابراین بهتر است تا به طور همزمان از نور طبیعی خورشید و نور مصنوعی لامپ بهره گرفته شود. در زمان غروب خورشید استفاده از لامپ‌هایی با توان 100 وات برای یک فضای 46 متری کافی و مطلوب خواهد بود. همچنین اگر به لحاظ فضا در طول روز این امکان وجود نداشته باشد که از نور طبیعی برای گاو استفاده کرد لامپ‌ها باید نور مورد نیاز دام را در طول روز نیز فراهم کنند.

6- تگ هوشمند: این تگ‌های هوشمند کمک می‌کنند تا موقعیت مکانی و وضعیت سلامتی گاو در تمام ساعات شبانه روز مورد بررسی قرار گیرد. تگ به گردن گاو متصل می‌گردد.

7- فورس پلیت: گاوداران به خوبی می‌دانند که با بیشتر شدن میزان شیر دهی در دام میزان لنگش حیوان نیز بیشتر خواهد شد. به کمک فرم پلیت این امکان فراهم می‌شود تا فرم حرکتی دام مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین در صورت تشخیص دادن دلیل لنگش آن را بر طرف خواهد کرد.

8- کیوسک دام: این تجهیز که در اتوماسیون گاداری صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد به سنجش میزان گاز خروجی از بازم گاو کمک می‌کند و از طریق متابولیسم در بدن حیوان قابل بررسی کردن است.

تمام تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی دامداری صنعتی خود را از طریق وب سایت دکتر پی ال سی می‌توانید فراهم نمایید. تجربه و اعتبار ما در دکتر پی ال سی ضامن یک خرید ایمن و راحت برای شما است.

امکانات اتوماسیون گاوداری صنعتی

کلام پایانی:

اتوماسیون گاوداری صنعتی این روزها در بسیاری از دامداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتوماسیون‌های صنعتی به بالا بردن راندمان و کیفیت کار کمک می‌کنند. به همین دلیل سودآوری مجموعه بعد از استفاده از اتوماسیون بسیار بالاتر خواهد رفت. استفاده از مشاوره و راهنمایی متخصصین در این زمینه می‌تواند بسیار راه گشا و کمک کننده باشد. همین الان با مشاورین ما در خصوص اتوماسیون صنعتی در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

منبع : 2