0
نویسنده: ادمین سایت 15 آبان 1401

سپراتور و آشنایی با آن

سپراتور در اصل یک ماشین مکانیکی است که مواد مختلف را از یکدیگر جدا نموده و در اصل اختلاط بین مواد مختلف را از بین می برد. به همین دلیل از این دستگاه به نام جدا کننده نیز یاد می شود. این اختلاط بین مواد می تواند در شکل مایع – مایع و یا مایع – جامد یا مایع – گاز باشند. از نظر عملکرد سپراتور را می توان با دستگاه سانتریفیوژر مقایسه نمود. از این تجهیز در بخش های مختلفی از صنایع و به ویژه در صنعت لبنیات و روغن استفاده می شود. روغن بعد از اینکه در این دستگاه قرار گرفت از نظر ظاهری شفافیت بیشتری پیدا می کند. این تجهیز اولین بار به وسیله ی گاستاف دالاوال و به منظور جدا نمودن خامه از شیر ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت. به کمک این اختراع عمل چربی زدایی از شیر در بازه ی زمانی بسیار کوتاه تری انجام می شد.

شیوه کار دستگاه سپراتور چگونه است ؟

فرایند کلی کار در این تجهیز به این صورت است که مواد که اغلب در حالت پودری هستند وارد دستگاه شده و سپس به کمک یک فن یا تعداد بیشتری شروع به چرخیدن می کند. در این حالت بخشی از مواد که از نظر وزنی سبک تر بوده از دیگر بخش های مواد جدا شده و به صورت ذرات پراکنده در هوا در می آیند. سپس توسط مکنده هایی که در نواحی مشخصی کار گذاشته شده اند و از لابه لای درزهای تعبیه شده در این دستگاه به قسمت بگ فیلتر وارد می شوند. چرخش پره ها در سپراتور به دلیل نیرویی است که از دینام به تسمه و از آن به پره منتقل می شود. موتور دستگاه میزان این نیرو را در زمان فعالیت و با توجه به آیتم هایی همچون حجم مواد و وزن آن ها تعیین می کند. الکتروموتور به کار رفته در این دستگاه نیز هوای مورد نیاز به منظور این جداسازی را تعیین می نماید. در واقع تعداد دور پره ها از این الکتروموتور نشات می گیرد.

تنظیم این نیرو از موارد بسیار مهم و حساس در کار سپراتور به شمار می رود. چرا که اگر کمی بیشتر و یا کمی کمتر باشد کارایی اصلی دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد دستگاه ناقص خواهد شد.   

کاربردهای دستگاه سپراتور

در بخش های مختلفی از صنایع پودرهایی تهیه و تولید می شوند که ناخالص بوده و نا همگن هستند. اغلب برای اینکه از این پودرهای ناهمگون بتوان در ادامه فرایند تولید محصولات استفاده کرد باید به کمک روش های مختلفی در ابتدا همسان سازی در آن ها انجام گردد. بعد از جدا کردن ذرات درشت تر مجددا آن ها را آسیاب کرده و به سیستم باز می گردانند. بنابراین استفاده از سپراتور برای دستیابی به این هدف می تواند بسیار کارامد و کمک کننده باشد. در این فرایند دو نقش عمده برای این تجهیز تعریف می شود:

  • به عنوان یک واحد مستقل : که فقط در نقش یک جدا کننده عمل کرده و دو ماده ی آسیاب شده را از هم تفکیک می کند.
  • به عنوان یک مدار سایش : بعد از آن که آسیاب مواد را تا حدودی خرد نمود دستگاه جدا کننده آن ها را به دو قسمت تقسیم کرده و یک قسمت را به عنوان محصول نهایی شده به بخش بعدی منتقل نموده و قسمت دیگر را که نیاز به خرد شدن بیشتر دارد به آسیاب باز می گرداند.

کاربردهای سپراتور

از سپراتور بیشتر در چه صنایعی استفاده می شود؟

از این تجهیزات در بخش های مختلف و کاربری های گوناگونی استفاده می شود. در ادامه به مهم ترین و پر کاربردترین مراکز استفاده از این تجهیز خواهیم پرداخت.

1- صنایع سیمان

از این وسیله در کنار آسیاب در صنعت سیمان بهره گرفته می شود. در واقع جداکننده ها اجزای حذف نشدنی از این صنعت به شمار می روند. سیمان تولید شده درست پیش از آن که برای ذخیره سازی به سیلو وارد شود از سپراتور عبور داده می شود. به این روش ذرات درشت تر آن جداسازی شده و به منظور آسیاب شدن مجددا به آسیاب باز گردانده می شوند. در این صنعت از دو نوع جداکننده ی دینامیکی و استاتیک استفاده می شود.

2- صنعت لبنیات

از این تجهیز به جهت جدا کردن خامه از شیر در صنایع لبنیات استفاده می شود. در واقع به کمک این دستگاه شیر به دو محصول شیر کم چرب و شیر پر چرب تبدیل می شود. همچنین در خط تولید پنیر هم از این دستگاه درست بعد از آن که شیر از دستگاه بوگیر خارج شد استفاده می شود. در صنعت لبنیات شیر را روی جام هایی که مخروطی شکل هستند پخش کرده و بعد به کمک نیروی گریز از مرکز فرایند جدا نمودن چربی از آن آغاز می شود.

سپراتور لبنیات

3- تصفیه روغن

این نوع از جدا کننده ها که با نام اویل سپراتور در بازار شناخته می شوند به منظور جدا نمودن روغن از ترکیب و مخلوط روغن مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه کمک می کند تا در حدود 95 درصد از روغنی که از کمپرسور بیرون میریزد را به آن باز گرداند. برای این منظور از فیلترهای خاص و یا تیغه هایی که در درون دستگاه تعبیه شده اسا بهره گرفته می شود.

 

حتما بخوانید:

سپراتور چیست؟

اتوماسیون صنعتی چیست؟

 

سپراتور روغن

 خرید دستگاه سپراتور

با توجه به تنوع بالایی که این دستگاه در بخش های مختلف از صنایع دارد برای خرید بهترین و متناسب ترین نوع آن توصیه می شود تا با مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. مهندسین و تکنیسین های ما با داشتن سابقه ی طولانی و درخشان در زمینه ی ارائه ی محصولات مورد نیاز در صنعت راهنمایی های مورد نیاز را به شما ارائه خواهند کرد. همین الان از طریق واتس آپ با مشاورین گروه صنعتی سپیانی تماس گرفته و یک خرید امن و آسان را با ما تجربه کنید.

کلام پایانی

سپراتور از جمله تجهیزات مورد نیاز در بسیاری از صنایع مانند صنایع لبنیات هستند که انواع مختلفی از رومیزی تا صنعتی دارند. امروزه در بسیاری از کاربری ها بدون استفاده از این تجهیزات امکان تولید و فعالیت وجود ندارد. بهترین روش برای تهیه این محصول مراجعه به مراکز خوشنام و با سابقه در زمینه ی فروش محصولات مورد نیاز در صنعت است. برای استعلام از قیمت و موجودی کالا همین حالا به بخش فروشگاهی وب سایت سپیانی مراجعه نمایید.