0
نویسنده: ادمین سایت 05 آذر 1401
دسته بندی : ابزار دقیق

لودسل و انواع مختلف آن

 

 لودسل چیست؟انواع مختلف آن

لودسل یکی از ابزارهای اندازه گیری است که در صنایع مختلف و اتوماسیون‌های صنعتی کاربرد دارد. اندازه گیری‌ها و ابزار مرتبط با آن در زندگی امروزی و به ویژه صنعت از اهمیت زیادی برخوردار هستند. پارمترهای زیادی وجود دارد که باید از میزان دقیق آن‌ها مطلع بود تا در محاسبات و برآوردهای بعدی مورد استفاده قرار گیرند. در این مسیر ابزارهای اندازه گیری مانند لودسل کمک زیادی می‌کنند. از این تجهیز برای اندازه گیری کردن وزن و نیرو کمک گرفته می‌شود. انواع مختلفی از این وسیله طراحی و ساخته شده تا برای استفاده در کاربری‌های مختلفی به کار گرفته شود. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا با انواع این ابزار اندازه گیری و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.

 

حتما بخوانید:

انواع استپر موتور

 

لودسل چیست؟

این تجهیز نوعی سنسور الکترونیکی به حساب می‌آید که برای سنجش میزان وزن و نیرو کاربرد دارد. هسته‌ای فلزی و تعدادی مقاومت در آن به کار رفته است که جنس هسته نیز غالبا آلیاژی فلزی است. مقاومت‌ها به وسیله نوعی چسب به هسته وصل می‌شوند. زمانی که نیرو به آن‌ها اعمال شوند تغییر شکل داده و پس از قطع شدن نیرو نیز دوباره به حالت اولیه خود باز خواهند گشت. یک ویژگی بسیار مهم در این وسیله اندازه گیری دقت آن است که مشخص کننده کلاس آن نیز می‌باشد. این ویژگی ارتباط مستقیمی با میزان برگشت پذیری مقاومت‌ها پس از قطع نیرو به حالت اولیه خود دارند. بنابراین می‌توان این طور نتیجه گرفت که هر میزان قدرت تفکیک لودسل نسبت به ظرفیت کل بیشتر باشد در نتیجه ظرفیت بالاتری را خواهد داشت و مناسب تر است.

دقت در لودسل به چه معنا است؟

به توان تفکیک نسبت به ظرفیت کل در کنار محدوده‌ی خطای مجموع در این وسیله اندازه گیری دقت گفته می‌شود. استانداردهایی برای دقت مورد نیاز از این تجهیز در مصارف مختلفی از صنعت یا مصارف تجاری در نظر گرفته شده است که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد. این استاندادها و میزان کلاس دقت لودسل توسط موسسه‌ای به نام OIML مورد سنجش و برآورد قرار می‌گیرد. در تعیین این کلاس عوامل محیطی نظیر میزان رطوبت و دما نیز در نظر گرفته شده است.

  OIML چیست؟

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد دقت اندازه گیری در این تجهیز مانند هر ابزار اندازه گیری دیگری از اهمیت خاصی برخوردار است. موسسه‌ای در کشور سوئیس با نام OIML تاسیس شده است که در زمینه ارزیابی کردن میزان قدرت تفکیت لودسل و خطا در این تجهیز بررسی کرده و استانداردهایی برای آن ارائه نموده است. همچنین رفتارها و تغییرات این وسیله در عوامل محیطی مانند دما و رطوبت را نیز مورد بررسی و سنجش قرار داده است. در نتیجه گواهینامه‌های ارائه شده توسط این موسسه در بیشتر نقاط دنیا به عنوان یک سطح استانداردی مورد تائید می‌باشد.

 لودسل چه کاربردهایی دارد؟

از ان جایی که برای اندازه گیری کردن نیرو و وزن از این وسیله استفاده می‌شود در صنایع نساجی به منظور سنجش میزان کشش کابل‌ها و سطح کشش در نخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای آن اندازه گیری کردن وزن به شیوه دیجیتالی است که در ترازوهای الکترونیکی انجام می‌گیرد. انواع مختلفی از لودسل در باسکول‌ها نیز به کار گرفته می‌شود. بنابراین در کارخانه‌هایی نظیر:

  • کارخانه مواد غذایی
  • کارخانه آسفالت سازی
  • کارخانه پلانت مواد شیمیایی

و دیگر موارد مشابه از این تجهیز پر کاربرد استفاده می‌شود.

کاربردهای لودسل

انواع مختلف لودسل کدام است؟

اگر این تجهیز را تنها بر اساس شکل ظاهری تقسیم بندی نماییم برای معرفی انواع مختلف آن می‌توانیم به مواردی اشاره کنیم از قبیل:

1- لودسل تک پایه

از این نوع که تنها دارای یک پایه هستند در ترازوهای فروشگاهی استفاده می‌شود. همچنین از دیگر موارد استفاده از آن‌ها در توزین نقاله و توزین دستگاه‌های بسته بندی و ماشین پرکن است.

2- لودسل خمشی

از این نوع اغلب در باسکول‌هایی استفاده می‌شود که کفه‌ای باشند و نیز سیستم‌های توزین و لاشه کش‌ها از دیگر کاربردهای آن‌ها است. از نوع خمشی معمولا به صورت چند تایی در کنار هم استفاده می‌کنند.

3- لودسل خمشی دو طرفه

مدل پر کاربرد در این نوع HM9B است و بیشتر از این نوع در توزین سیلو و مخازن و یا باسکول استفاده می‌کنند.

4- لودسل فشار و کشش

در باسکول‌های آویزان از این نوع استفاده بیشتری می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت در هر سیستم توزین که ماهیتی کششی داشته باشد از این مدل استفاده می‌کنند. باسکول‌های مکانیکی، هاپر و انواع نیمه الکترونیکی از این دست هستند.

5- لودسل فشاری

این نوع خود دارای زیر مجموعه‌هایی است نظیر: فشاری بشکه‌ای و فشاری مینیاتوری و تک نقطه که هر یک در مواردی که متناسب با ویژگی‌های آن باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

6- لودسل باسکولی

از این نوع به دلیل اینکه فشاری ستونی است بیشتر در توزین مخازن استفاده می‌کنند. همچنین در باسکول و سیلو نیز به طور کاملا اختصاصی از این نوع بهره گرفته می‌شود.

انواع مختلف لودسل

تست لودسل چگونه انجام می‌شود؟

یکی از کارهایی که باید قبل از استفاده از این تجهیز اندازه گیری انجام داد تست کردن آن است. برای این منظور نیز باید از مولتی متر و یک منبع ولتاژ استفاده کرد. مولتی متر را روی اهم قرار داده و سپس مقادیر مقاومت خروجی و ورودی در لودسل را اندازه گیری می‌کنیم. سپس این مقادیر را با جدول ارائه شده توسط سازنده آن قیاس کرده و از صحت آن مطمئن می‌شویم. مقاومت در این تجهیز نیز به کمک مولتی متر قابل بررسی است. برای این منظور بهتر است از مولتی متر دیجیتالی استفاده گردد. خروجی‌های به دست آمده باید با دیتا شیت خود لودسل برابر و یکسان باشند.

 

مطالب مرتبط:

سیستم اسکادا چیست؟

انواع رله صنعتی

 

 فروشگاه دکتر پس ال سی یکی از مراکز با سابقه و معتبر در خصوص فروش تجهیزات و محصولات صنعتی و ابزار آلات اندازه گیری در کشور است. برای دریافت استعلام قیمت و موجودی کالا از طریق وب سایت دکتر پی ال اس و تماس با کارشناسان این مجموعه اقدام نمایید. با خرید از دکتر پی ال سی از اصالت و کیفیت کالای خریداری شده اطمینان خواهید داشت.

سخن آخر

لودسل یکی از انواع ابزارهای اندازه گیری است که برای سنجش وزن و نیرو در بخش‌های مختلفی از جمله اتوماسیون‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع : 1