0
نویسنده: ادمین سایت 08 آبان 1401
دسته بندی : ابزار دقیق

فتوسل چشمی و آشنایی با انواع آن

فتوسل چشمی یکی از تجهیزاتی است که به کمک آن می‌توان عملکرد لوازم الکترونیکی را تحت کنترل در آورد. وظیفه و هدف اصلی از ساخت این حسگرها قطع و وصل نمودن جریان برق به صورت کاملا اتوماتیک است. با توجه با میزان بالای مصرف انرژی در کشور به ویژه انرژی برق استفاده کردن از این تجهیزات می‌تواند تا  اندازه‌ی زیادی موجب صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها شود. این تجهیزات انواع مختلفی دارد و در بخش‌های گوناگونی از زندگی روزه مره مورد استفاده قرار می‌گیرد. درب‌های اتوماتیک پارکینگ منازل و آسانسورها، صنایع مختلف و امنیت از موارد استفاده و کاربرد آن‌ها می‌باشد. با توجه به گستردگی کاربرد این ابزار در این مقاله به معرفی و شناخت بیشتر انواع فتوسل چشمی خواهیم پرداخت.   

فتوسل چیست؟

فتوسل یک مقاومت است که نور وابسته می‌باشد. حساسیت این وسیله به نور باعث می‌شود که از خود ولتاژ تولید کرده این تولید ولتاژ به کار کردن یک رله منجر می‌شود. به همین روش یک مدار الکتریکی را قطع و وصل می‌کند. فتوسل که فتوسل چشمی نیز یکی از انواع آن به شمار می‌‌رود از یک جسم نیمه هادی که مقاومت بالایی نیز دارد ساخته شده است. از نظر ساختاری این وسیله از :

  • الکترود ( دو تا )
  • تماس جوش سرد
  • سرامیک
  • موادی که به نور حساس هستند
  • دو پایه خروجی

تشکیل شده است. در این مقاله در تلاش هستیم تا فتوسل چشمی را معرفی کرده و کاربرد آن را بیان کنیم.

فتوسل چشمی در درب اتواماتیک :

برای انجام دادن اتوماسیون مخصوص به درب پارکینگ نیاز داریم تا از فتوسل مادون قرمز بهره برداریم. این تجهیزات به منظور تشخیص و ردیابی نمودن موقعیت‌هایی که به صورت بالقوه هستند طراحی و ساخته شده‌اند. این تجهیز در درب‌های اتوماتیک در واقع به نوعی ابزار ایمنی به شمار می‌رود. این وسیله قادر است تا هر شخص، خودرو و یا شی ای را در بین درب ردیابی و شناسایی نماید. فتوسل چشمی باید به صورت جفت تهیه و مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده آن‌ها را در کناره‌های درب نصب نموده و یکی از آن‌ها در نقش فرستنده و دیگری به عنوان گیرنده عمل خواهد کرد. هرگاه پرتوهای ارسال شده قطع شوند حاکی از آن است که یک مانع در بین درب قرار گرفته است. فتوسل چشمی در واقع یک نوع حسگر است که بدون تماس یافتن با جسم و تنها به کمک ارسال پرتو در تمام عرض درب فعالیت کرده و مکانیزمش فعال می‌شود.

فتوسل چشمی درب اتوماتیک

 

حتما بخوانید:

سنسور نوری چیست؟

شیوه کار فتوسل‌های درب اتوماتیک چگونه است ؟

با مسدود شدن فضای بین درب حسگر در ابتدا موقعیت را شناسایی کرده و در مرحله بعد پیام‌هایی را صادر می‌کند تا حرکت درب را متوقف کرده و یا آن را معکوس نماید. پرتوهای مادون قرمزی که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند توسط دستگاه منتشر شده و هر زمان که انفصال در جریان این پرتوها ایجاد شود سیگنال‌هایی مبنی بر باز و بسته کردن درب به دستگاه منتقل می‌شود. مادامی که مانع در بین درب حضور دارد قطعی سیگنال‌ها ارسال شده و همین امر موجب باز ماندن درب خواهد شد.  استفاده کردن از فتوسل‌ چشمی باعث می‌شود که میزان اطمینان در سیستم ایمنی درب پارکینگ و یا دربهای اتوماتیک بالا رفته و در نتیجه خسارت‌های کمتری را در این خصوص شاهد باشیم. اگر این تجهیزات تراز نباشند و یا لنزهای به کار رفته در آن ها کثیف شده باشد عملکرد کلی آن‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شود.

فتوسل چشمی در آسانسورها :

با توجه به گستردگی استفاده از آسانسورها در زندگی مدرن این روزها از نقش فتوسل‌ها در این زمینه و حفظ ایمنی نمی‌توان چشم پوشی نمود. بر روی درب ورودی کابین آسانسور این تجهیز را نصب می‌کنند و از آن برای حفظ امنیت استفاده می‌کنند. تا زمانی که شیی و یا شخصی در بین درب کابین قرار گیرد این حسگرها مانع خواهند شد که درب بسته شود. به این طریق ایمنی افراد در آسانسورها حفظ می‌شود. در واقع بدون این تجهیز امکان استفاده‌ی ایمن از آسانسورها وجود ندارد.

فتوسل چشمی اسانسور ها

انواع فتوسل‌های مورد استفاده در اسانسورها کدام اند ؟

فتوسل‌هایی که در آسانسورها مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای انواع مختلفی هستند که هر یک ویژگی‌هایی مخصوص به خود را در بین سنسورها دارند.

1- فتوسل چشمی یا نقطه ای در آسانسور :

این نوع از فتوسل‌ها در بخش کناری در آسانسورها نصب شده و سیگنال‌هایی را به صورت نقطه‌ای منتشر می‌کنند. این سیگنال‌ها از یک سمت آسانسور به عنوان فرستنده به سمت دیگر آن به عنوان گیرنده انتقال پیدا می‌کنند. این سنسور عموما در فاصله‌ای بین 50 الی 70 سانتی متری از سطح زمین نصب می‌شوند. این نوع سنسور تنها قادر است تا یک نقطه از وسط آسانسور تا پایین آن را مورد پوشش و کنترل قرار دهد. از نظر قیمت نسبت به سایر انواع ارزان تر بوده و دلیل آن نیز قطعات مورد استفاده در ساختار آن است. این نوع از فتوسل‌های به کار رفته در آسانسور از بخش‌های مختلفی مانند :

  • منبع تغذیه
  • سیم
  • مدار فتوسل
  • لیزر

ساخته شده‌اند.

2- فتوسل پرده‌ای :

از نظر شیوه و نوع کارکرد همانند مدل چشمی است با این تفاوت که از نظر نقاط مورد پوشش با یکدیگر متفاوت هستند. این نوع چندین نقطعه را به طور همزمان مورد بررسی و پوشش قرار می‌دهد. ایمنی در نوع پرده‌ای نسبت به نوع فتوسل چشمی بالاتر است چا که محدوده‌ بسیار بیشتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. از آن جایی که تعادا بیشتری از گیرنده و فرستنده در این نوع به کار برده شده است بنابراین از نظر قیمت نیز نسبت به نوع چشمی گران تر هستند.

 

مطالب مرتبط:

آشنایی با انواع سنسور های صنعتی 

سنسور RTD چیست؟

تخفیف تا شب یلدا

 

کلام آخر :

فتوسل چشمی یک نوع مقاومت به شمار می‌رود که برای ایجاد ایمنی در بخش‌های مختلفی نظیر آسانسورها و درب‌های اتوماتیک کاربرد دارد.

فروشگاه دکتر پی ال سی یکی از عرضه کننه های انواع مختلف فتوسل‌ها اعم از نوع فتوسل چشمی UV است. برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت با مشاورین دکتر پی ال سی از تماس حاصل بفرمایید همچنین میتوانید برای ثبت سفارش در واتساپ با مشاورین ما در ارتباط باشید.

منبع : 1