0
نویسنده: پشتیبان 25 اسفند 1399
پنوماتیک | قیمت انواع محصولات پنوماتیک
پنوماتیک کلمه ای یونانی است به معنای باد یا نفس. این کلمه در زبان انگلیسی نیوماتیک خوانده میشود، اما در ایران بیشتر با همان نام یونانی شناخته شده است. سیستم های پنوماتیک، سیستم هایی ساده و در عین حال موثر هستند که با استفاده از هوای فشرده، کار میکنند. در این مقاله به بررسی قیمت انواع محصولات نیوماتیک پرداخته ایم. با ما همراه باشید
در مقاله پیشین درباره سیستم پنوماتیک صحبت کرده و متوجه شدیم این علم که از شاخه های مهندسی مکانیک است، شباهت های فراوانی با علم هیدرولیک دارد. با این تفاوت که درون سیستم پنوماتیک به جای جریان سیال از گاز فشرده شده، استفاده میشود. پنوماتیک در صنایع زیادی از جمله نفت و گاز و صنایع دارویی کاربرد دارد. در این مقاله به سراغ قیمت سیستم های پنوماتیک و نصب و طراحی این دستگاه رفته ایم. با ما همراه باشید.

جک پنوماتیک

در مقاله پیشین که درباره اجزا مختلف سیستم پنوماتیک صحبت کردیم، از سیلندرهایی گفتیم که جزو عملگراها در طراحی سیستم محسوب میشوند و از جمله مهم ترین اجزا سیستم هستند. به سیلندر پنوماتیک، جک هم گفته میشود که در زبان انگلیسی آن را با نام Pneumatic actuator میشناسند. تحریک هوای فشار فشرده درون دستگاه نیوماتیک را جک یا سیلندر پنوماتیک انجام میدهد، از این رو قطعه‌ای کلیدی محسوب میشود و برای خرید و نصب آن نباید به هیچ وجه عجله به خرج داد. شرکت فستو یکی از برترین تولید کنندگان قطعات جک نیوماتیک است.

جک پنوماتیک به چند دسته تقسیم میشود که مهم ترین و پر کاربرد ترین آنها عبارت است از: جک چهار میل مهار، جک قلمی یا گرد، جک کامپکت یا فشرده، جک با شفت چهار گوش و جک بدون شفت یا رادلس.

نصب پنوماتیک

جالب است بدانید که پنوماتیک علاوه بر صنعت در خودرو سازی نیز کاربرد دارد. البته این کاربرد بیش از اینکه عملکردی باشد، تزیینی است. با کمک پنوماتیک میتوان ارتفاع خودرو را تنظیم کرد و آن را به حدی بالاتر از ارتفاع ایده‌آل که توسط سازنده، مشخص شده رساند و یا ارتفاع را کاهش داد و به اصطلاح ماشین را کف خواب کرد! نصب پنوماتیک خودرو توسط افراد خبره باید صورت گیرد.
اما در مورد نصب پنوماتیک در صنایع و سیستم های تولیدی، باید یادآور شد که با توجه به سر و صدای زیادی که موتور هوا ایجاد میکند، بهتر است نصب در منطقه ای انجام شود که اطراف آن عایق صوتی باشد. همچنین با توجه به قرارگیری چند هزار لیتر هوای فشرده درون مخازن هوا، امکان آتش سوزی بالا است، قرار داشتن یک کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه درون کارگاه ضروری است. نصب پنوماتیک توسط افراد ماهر باید انجام گیرد اما این نصب چندان زمان‌بر نیست.

کاربرد پنوماتیک

پنوماتیک در لغت به معنای تبدیل انرژی باد به انرژی مکانیکی است. بنابراین هر صنعتی که نیازی به استفاده از این انرژی داشته باشد، میتواند در لیست کاربردهای پنوماتیک قرار گیرد. انرژی به دست آمده توسط سیستم پنوماتیک، دقت بالایی ندارد و همچنین نیروی پرتوانی محسوب نمیشود، اما به خاطر عملکرد سریع عملگراها درون این سیستم، بسیاری از خط‌های تولیدی از آن بهره می‌برند. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، پنوماتیک در کارهایی مانند فرز کاری، مته کاری، تراشکاری، پرداخت کاری و کنترل کیفیت نیز کاربرد دارد. به طور کلی می‌توان گفت هر کاری که نیاز به پرداخت و ساخت داشته باشد، میتواند از سیستم های نیوماتیک استفاده کند.

قیمت پنوماتیک

با توجه به نوسانات فراوانی که تمامی بازارها تجربه میکنند، نمیتوان قیمت دقیقی برای این محصول ذکر کرد. همچنین باید مد نظر داشته باشید که قیمت هر سیستم هیدرولیکی و پنوماتیکی، با توجه به توان آن و موتورها و سیلندرها و شیرهای کنترلی و عملگراهای مختلف به کار رفته درون سیستم، میتواند تغییر کند. شما با بررسی نیاز خود، میتوانید بهترین سیستم را طراحی کرده و قطعات را جدا جدا خریداری کنید یا با یک تکنسین برق و مکانیک مشورت کرده و طراحی را به عهده او بگذارید. البته دستگاه های نیوماتیک از پیش تولید شده نیز در بازار موجود هستند که از آنها هم میتوان کمک گرفت.