0
نویسنده: اسماعیل سپیانی 06 ارديبهشت 1400
قیمت کنتاکتور,خرید انواع کنتاکتور تک فاز و سه فاز

همانطور که می دانید، مدار های الکتریکی از دو قسمت مدار فرمان ومدار قدرت تشکیل شده اند  که به طور جداگانه به بررسی آنها می پردازیم .

مدار قدرت

به مداری که برای برق رسانی به مصرف کننده ها کشیده میشود ، مدار قدرت می گویند. در سالهای پیش رسم بود که برای راه اندازی مدار قدرت از یک مینیاتوری یا فیوز فشنگی و کنتاکتور و بی متال استفاده می شد. اما در مدار های جدید خبری از بی متال و مینیاتوری نیست و به جای آن کلید های حرارتی جایگزین این دو قطعه شده است.

Image

مدار فرمان

در واقع این مدار برای نشان دادن عملکرد و چگونگی کار مدار قدرت کشیده می شود .مدار فرمان برای استارت و کارکردن نیاز به اقلامی همچون : فیوز مینیاتوری ، رله کمکی حرارتی ، شاسی اضطراری ، شاسی استاپ، شاسی استارت و در نهایت بوبین کنتاکتور می باشد.
Image

اقلام مورد استفاده در مدار فرمان و قدرت

This image for Image Layouts addon
مینیاتوری تک فاز یک نوع فیوز می باشد که در این مقاله در ابتدای مدار قرار میگیرد و ودر صورت اتصال کوتاه مدار را قطع می کند.
This image for Image Layouts addon
تایمر به قطعه گفته می شود که در مدار های الکتریکی کار گرفته می شود که وظیفه شمردن زمان را دارد و در مدار های مثل ستاره و مثلث کاربرد دارد.
This image for Image Layouts addon
با آمدن کلید های مینیاتوری ، فیوز های فشنگی بازنشسته شدند و با آمدن فیوز های حرارتی نیز این فیوز ها در مدار ها تقریبا بازنشسته شدند.
This image for Image Layouts addon
فیوز فشنگی از ابتدیی ترین فیوز ها می باشد که با آمدن فیوز های مینیاتور کاربرد کمتری دارد.
This image for Image Layouts addon
کنتاکتور به کلید مغناطیسی گفته می شود که در صورت برق دار شدن بوبین آن برق به مصرف کننده می رسد که انواع مختلفی دارد وباید به مناسب با پروژه انتخاب شود.
This image for Image Layouts addon
کلید های حرارتی که در مدار های الکتریکی به کار برده می شود جایکزین فیوز مینیاتوری و بی متال می شود و در رنج های متفاوتی نیز موجود است.
This image for Image Layouts addon
کلید کمکی که در کنار کلید حرارتی نصب می شود ودر صورت قطع شدن کلید حرارتی می تواند مدار را نیز قطع کند.
This image for Image Layouts addon
بیمتال به فیوز کفته می شود که تشکیل شده از دو فلز غیر همنام که در صورت افزیش بار کلید را قطع می کند و با امدن کلید های حرارتی از این قطعه کمتر استفاده می شود.

مدار راه اندازی یک الکترو موتور

این مدار مناسب برای راه اندازی یک الکتروموتور ساده است .به این شکل که در صورت ستاره یا مثلث بودن در تخته کلم مشخص شده باشد و با استفاده از یک کلید حرارتی (که در مدار زیر از فیوز مینیاتوری و بی متال استفاده شده است)، کلید استراری ، شاسی استپ ، شاسی استارت ، کنتاکتور این مدار رراه اندازی می شود.
Image

مدار چپ گرد راستگرد

مدار چپگرد و راستگرد به مداری گفته می شود که با استفاده از ان می توان موتور الکتریکی را با فشردن یک شاسی ، یک تایمر ، یک میکروسوئیچ ، یک سنسور دور موتور را عکس کنیم .
روش کار به این شکل است که دو کنتاکتور وجود دارد که با جابه جا شدن این کنتاکتور به این صورت که کنتاکتور اول قطع و کنتاکتور دوم وصل شود دور موتور عکس خواهد شد.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در کنتاکتور دوم جای دوفاز با هم عوض شده که با این کار دور موتور عکس خواهد شد.
کاربرد این مدار بیشتر در کانوایرها ونوار نقاله ها می باشد.
Image

مداره ستاره و مثلث

این مدار مخصوص الکترو موتورهایی است که باید مثلث کار کنند ولی به دلیل جریان کشی در راه اندازی اولیه مجبور به استارت ابتدایی آن با ستاره است و پس دور گرفتن مدار به مثلث تغییر حالت می دهد.این مدار به صورت اتوماتیک یعنی با استفاده از تایمر و یا دستی که پس از دیدن دور گرفنن موتور شاسی مثلث را زده و ان را به حالت مثلث در می آوریم.
در مدار زیر راه اندازی به صورت دستی می باشد.
Image