0
نویسنده: پشتیبان 19 مرداد 1400
هنگامی که ولتاژ یک سیستم کاهش یابد، سبب ایجاد اختلال در تجهیزات و سیستم های الکتریکی خواهد شد. در صورت تنظیم ولتاژ می‌توان از این رخدادها پیشگیری کرد، بدین منظور از تجهیزاتی چون سنسورهای ولتاژی استفاده می شود. این حسگرها با بررسی و اندازه گیری حجم ولتاژ AC و DC ایفای نقش می‌کنند.

سنسورهای ولتاژی چگونه ابزاری هستند :

پیش از آن که در باب سنسورهای ولتاژی صحبت کنیم، اجازه دهید مبحث کلی انواع حسگرها را مورد بررسی قرار دهیم.
حسگرها در واقع ابزار هایی هستند که میتوانند کمیت های متنوعی را چون دما، نور، فشار، حرارت و غیره را به ارقام و اندازه  های الکتریکی آنالوگ(پیوسته) و یا اندازه های دیجیتال (غیر پیوسته) تفسیر نمایند.
در صنایع امروزی به علت نیاز به سرعت بخشیدن در امور و همچنین کاهش خطاهای انسانی استفاده از ابزاری مثل حسگرها امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود. حسگرها در نقش عضو حسی یک سیستم، تفسیر و جمع آوری اطلاعات در سیستم های کنترل و اندازه گیری را بر عهده دارند.
با توجه به نیاز و نوع کارکرد انواع حسگرها  مثل  تماسی، مغناطیسی، نوری، شیمیایی، ولتاژی و ... ساخته می شوند.

ضرورت استفاده از سنسورهای ولتاژی :

هنگامی که ولتاژ یک سیستم کاهش یابد، سبب ایجاد اختلال در تجهیزات و سیستم های الکتریکی خواهد شد. در صورت تنظیم ولتاژ می‌توان از این رخدادها پیشگیری کرد، بدین منظور از تجهیزاتی چون سنسورهای ولتاژی استفاده می شود.
کنترل و تسلط بر شدت جریان یا ولتاژ در یک سیستم جز موارد کلیدی محسوب می شود، چرا که باعث می شود تکنسین ها با توجه به ولتاژ و شرایط، تصمیمات مهمی را اتخاذ نمایند و به علاوه میزان جریان یک سیستم در عملکرد تمامی اجزا موجود تاثیر گذار است، پس با این تفاسیر حضور حسگر ولتاژی به منظور تفسیر شرایط محیطی دیتاسنتر یک مسئله حیاتی به شمار می رود.

کاربرد سنسورهای ولتاژی :

حسگرهای جریان اغلب در مرکزهای کنترل تقاضای نیرو، کنترل بار علی الخصوص در موتورها، به جهت نظارت بر کیفیت برق، بهبود سیستم های کنترل مدیریت انرژی، به منظور تشخیص قطعی و همچنین تضمین ایمنی سیستم استفاده می‌شوند.
این سنسور ها توانایی نظارت، اندازه گیری و همچنین تعیین منبع ولتاژ را برعهده دارند و بعلاوه میتوانند سطح ولتاژ DC و یا AC را را محاسبه نمایند. 
 همانطور که میدانید ورودی اولیه حسگرها جریان یا ولتاژ می باشد اما خروجی آن می توانند یکی از حالت های جریان آنالوگ، فرکانس، سوئیچ ها، فرکانس های تنظیم شده و یا سیگنال صوتی باشد و این بستگی به نوع سنسور دارد.
مدار تعبیه شده در این حسگر ها توانایی درک ورود ولتاژ به درون سنسور را داشته و در بعضی مدل های این سنسورها، چنانچه جریان ورودی به حد مشخصی برسد اعلام گر آن روشن خواهد شد.

فواید استفاده از سنسورهای ولتاژی

  • سایز و ابعاد کوچک :
سنسورهای ولتاژی ابعاد بزرگی ندارند پس فضای زیادی را هم اشغال نخواهند کرد، از آن جایی که وزن آنها نیز سبک است به راحتی در انواع محیط ها قابل استفاده می باشند.
  • ایمن بودن سنسور :
چنانچه قصد استفاده از این حسگرها را در صنعت دارید، از این لحاظ می توانید مطمئن باشید که این سنسور ها هم برای سیستم و هم برای کارمندان هیچ گونه ریسکی نخواهند داشت، چرا که سطح ایمنی این دستگاه بالا می باشد و خطری به دنبال ندارد.
  • دقت و عملکرد بالا :
سنسور جریان در واقع یک قطعه الکترونیکی محسوب می‌شود که میزان خطای آن تقریبا صفر در نظر گرفته می شود پس دقت این ابزار بسیار بالا است.
  • سازگار و دوست با محیط زیست :
 در حین استفاده از این ابزارها هیچ آلاینده و یا مواد شیمیایی تولید نخواهد شد و در واقع جزء ابزارهای کاملاً سبز به شمار می‌روند که می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.