0
نویسنده: پشتیبان 19 مرداد 1400
هرچه در صنعت پیش می رویم نیاز به ابداع وسایل نوین و به روز بیشتر از پیش حس می شود. یکی از این ابزار ها سنسور تشخیص رنگ می باشد. این سنسور در اتوماسیون صنعتی و همچنین در بعضی خطوط تولید بسیار کاربردی و مفید بوده که اساس کار این محصول بر، نور پایه + الکترونیک دیجیتال بنا شده است.

تکنولوژی به نام سنسور تشخیص رنگ

هرچه در صنعت پیش می رویم نیاز به ابداع وسایل نوین و به روز بیشتر از پیش حس می شود. یکی از این ابزار ها سنسور تشخیص رنگ می باشد. این سنسور در اتوماسیون صنعتی و همچنین در بعضی خطوط تولید بسیار کاربردی و مفید بوده که اساس کار این محصول بر، نور پایه + الکترونیک دیجیتال بنا شده است.
نحوه عملکرد آنها بدین صورت است که، سه رنگ پایه( قرمز، سبز، آبی) را در داخل اشیا امتحان کرده و سپس تاثیر آن را به واسطه شناسایی قدرت رنگ های موجود در شی بررسی می کنند. چنانچه میزان رنگ برآورد شده نزدیک به میزان رنگ های مرجع(شی) باشد( البته با در نظر گرفتن تلرانس)، یک کلید ویژه فعال می گردد.
مدار های موجود در حسگر توانایی تشخیص هشت رنگ، اولیه( آبی، سبز، قرمز) و ثانویه (زرد، بنفش، فیروزه ای) و همچنین سفید و سیاه را دارا می باشند.

ساختمان سنسور تشخیص رنگ :

قطعه ایی که جاذب نورهای محیط پیرامون است، می بایست در قسمت جلو حسگر تعبیه و فیکس شده باشد، به همین دلیل سه عدسی همگرا (کوژ) به منظور جذب حداکثری در این حسگرها جای گرفته است

انواع سنسور تشخیص رنگ :

_ حسگر تشخیص رنگ مدل PD153

  • واجه حساسیت زیاد در طول موج های بالا
  • قدرت شناسایی 18 نوع رنگ
  • توانایی تغییر خروجی برطبق ورودی
  • قابلیت سنجش نور آبی در مجاورت مادون قرمز

 

_ حسگر تشخیص رنگ مدل TCS230

  • واجد قابلیت تبدیل شدت نور به فرکانس
  • قابلیت بررسی رنگ و مطابقت با فرکانس خارج شده
  • دارای محافظ و نگهداری شده در مقابل نوسانات برقی
  • توانایی پایداری ضریب حرارت تا 200 ppm

نحوه عملکرد دستگاه سنسور تشخیص رنگ :

این حسگرها اغلب رنگ را در مقیاس  RGB شناسایی می کنند. این سنسور اغلب رنگ سفید را به انواع رنگ های سبز و قرمز و آبی دسته‌بندی می‌کند و به علاوه تجهیز شده با قطعه ای به نام فیلتر هستند، بدین منظور که نور مادون قرمز و نور ماورای بنفش نامطلوب را رد نمایند. 
به جهت عملکرد این حسگر، سه نقطه کلیدی لازم است. اولین مورد، منبع نور به منظور روشن کردن سطوح، دومین مورد سطح یا وسیله ای که می بایست رنگ آن سنجش شود و در آخر گیرنده هایی که توانایی اندازه گیری و سنجش طول موج های منعکس شده از جسم را داشته باشند.
حسگر های رنگی واجد یک ساطع کننده نور سفید به منظور روشنایی سطح  هستند. اغلب یک فیلتر حساس به طول موج با اندازه های 580nm ، 540nm، 450nm به منظور سنجش طول موج های رنگ های قرمز، آبی و سبز در حسگر تعبیه شده‌ و بدین شکل عمل می کند که رنگ های منعکس شده با توجه به فرایندی می بایست فیلتر را اکتیو نمایند و دسته بندی شوند. قطعه دیگری در حسگر وجود دارد که وظیفه آن تبدیل نور به ولتاژ است و سنسور توسط این قطعه با تولید ولتاژ متناسب میتواند رنگ سطح را تشخیص دهد و به معنی دیگر به رنگ پاسخ درست داده شود.
اما با روش دیگری نیز این حسگرها می توانند رنگ های سطح را بسنجند و به این کار توسط چراغ LED انجام می شود. این مدل از سنسورها فاقد فیلتر هستند اما تبدیل کننده نور به ولتاژ در آنها تعبیه شده است.

موارد استفاده از سنسور تشخیص رنگ :

حسگر تشخیص رنگ در انواع صنایع، موارد پزشکی و امنیتی کاربرد دارند و در مواردی مثل سنجش میزان دمای رنگ نور و همچنین کنترل رنگ استفاده می شوند.
یکی از موارد استفاده سنسورهای تشخیص رنگ در صنایع طبقه بندی محصول ها (بر اساس رنگ) می باشد و به این منظور می توان مداری را طراحی و تولید نمود تا بتواند این نقش را به راحتی انجام دهد.