0
نویسنده: پشتیبان 19 مرداد 1400

سنسور دما RTD در واقع حسگرهای سنجش دما به روش تماسی می باشند.

این حسگرها حرارت را بر طبق اصل "تغییر مقاومت مواد با دما " سنجش می نمایند. پایه و اساس عملکرد این ابزار رابطه بین دما و فلزات است و بدین صورت انجام می پذیرد که وقتی حرارت فلز بالا می رود، مقاومت فلز نیز در برابر جریان الکتریکی بیشتر خواهد شد.

اطلاعتی در باب سنسور دما RTD :

سنسور دما RTD یا Resistance Temperature Detector ( آشکارساز دمای مقاومتی دما) در واقع حسگرهای سنجش دما به روش تماسی می باشند.
این حسگرها حرارت را بر طبق اصل "تغییر مقاومت مواد با دما " سنجش می نمایند. به  منظور انجام این کار، جریان الکتریکی المان RTD که یک مقاومت فلزی است، از مجاورت سطح مورد نظر عبور داده می شود، بعد میزان مقاومت المان توسط حسگر تعیین می گردد و در آخر میزان مقاومت سنجیده شده بر طبق ویژگی های المان به دما تفسیر می شود.
نحوه عملکرد سنسورهای دمای مقاومتی :
پایه و اساس عملکرد این ابزار رابطه بین دما و فلزات است و بدین صورت انجام می پذیرد که وقتی حرارت فلز بالا می رود، مقاومت فلز نیز در برابر جریان الکتریکی بیشتر خواهد شد، به عبارتی دیگر هنگامی که دمای المان RTD بالاتر می رود، مقاومت الکتریکی نیز بالاتر خواهد رفت( واحد اندازه گیری مقاومت اهم می باشد).
نام گذاری المان های تعبیه شده در حسگرها اغلب بر طبق مقاومت هایشان( بر حسب اهم) در دمای صفر درجه سانتی گراد  انجاام می گیرد. رایج ترین آنها، المان 100 اهم می باشد (یعنی در دمای صفر درجه سانتی گراد می بایست 100 اهم از خود  مقاومت نشان دهد).

انواع سنسور دما RTD :

سنسورهای دمای مقاومتی بر اساس نحوه تولید به دو دسته تقسم می گردند :

_ سیم پیچی شده :

این حسگر ها واجد یک هسته شیشه ای یا سرامیکی هستند که یک سری سیم پیچ، آن را احاطه کرده است و از آنجایی که این قطعه بسیار حساس و شکننده است اغلب به جهت نگهداری و محافظت در مقابل اتصال کوتاه و تشکیل مقاومت لرزشی، آن را در داخل یک غلاف جای می دهند.

هر چند که حسگرهای سیم پیچی پایدار می باشند اما به علت کم بودن سطح هدایت جریان الکتریکی بین پلاتین و سطح مورد نظر، شامل پاسخ دمایی آهسته هستند. این دسته از حسگرها در اغلب محیط ها و فضاهای کاربری قابل استفاده می باشند.

_ سنسور دما RTD فیلم نازک :

این نوع سنسور شامل یک لایه پلاتینی به عنوان مقاومت بوده که بر روی یک لایه سرامیکی جای گرفته است و این لایه ها توسط ماده اپوکسی یا شیشه کاور شده اند، که علت حضور آن محافظت سنسور در برابر نم و رطوبت و همچنین ارتعاش است.

از ویژگی های این نوع حسگر، پاسخ سریع حرارتی و حساسیت پایین نسبت به ارتعاش است. از تفاوت‌های سنسور فیلم نازک نسبت به نمونه سیم پیچی این است که شامل پایداری کمتری می باشد، اما از آنجایی که قیمت این نمونه نسبت به مورد قبلی بسیار کمتر است پس اغلب از این نمونه در صنعت بهره برده می‌شود.

اجزای سازنده سنسور دما RTD :

  • لوله RTD
  • المان مقاومتی با جنس پلاتین
  • اتصال سرد
  • سیم کشی
  • اتصال فرایند
  • قطر خارجی

اجزای سازنده سنسور دما RTD :

_ RTD با سنسور پلاتین :

 دارای انواع PT100، PT500 و PT1000 می باشد. ویژگی این سنسورها شامل:

  • تکرار پذیر و مقاوم
  • ضریب دمایی بالا
  • از نظر شیمیایی خنثی
  • ایجاد ارتباط بین مقاومت و تغییرات حرارتی
  • میزان دقت کالیبره قابل قبول
  • _ با سنسور نیکل Nickel :

    شامل ضریب دمایی گسترده تر نسبت به نمونه پلاتینی و مسی بوده و همچنین در برابر خوردگی ها مقاومت بیشتری دارند. اما دقت آنها در حین پروسه محدود تر از نمونه های دیگر است. این نمونه از نظر قیمتی پایین تر از مدل پلاتینی می باشد و در مواردی که نیاز به دقت بالایی نباشد میتوان از مدل نیکل استفاده نمود.

    _RTD  با سنسور مسی Copper :

    بازه دمای قابل اندازه گیری در این مدل از سنسور دما RTD محدود می‌باشد و در دمای بالا اکسید می گردند. این سنسور اغلب در سیم پیچ های موتور و یاتاقان کاربرد دارد

انواع سنسور دما RTD بر طبق روش سنجش مقاومت الکتریکی :

_ حسگرهای دو سیمه Tow-Wire RTD

_ حسگر های سه سیمه Three-Wire RTD

_ حسگر های 4 سیمه Four-Wire RTD