0
نویسنده: پشتیبان 24 اسفند 1399
رله حفاظت موتور چیست؟ حفاظت الکتروموتور، لیست قیمت
رله حفاظت موتور برای افراد وارد در رشته برق و صنعتگران کلمه آشنایی است. اما اگر جزو افرادی هستید که یک موتور الکتریکی در اختیار دارید و درباره خراب شدن آن توسط نوسانات برقی یا سایر اختلال‌های ایجاد شده توسط منبع تغذیه، نگرانی دارید، این مقاله برای شما کارآمد خواهد بود. چراکه به بررسی مفهوم رله حفاظت موتور و انواع و قیمت آن پرداخته‌ایم.

حتما شنیده اید که اگر جریان برق کم و زیاد شود یا به طور مثال در شهری مانند تهران که امکان قطع و وصل برق بسیار بالا است، ممکن است در سیستم های الکتریکی مشکلاتی به وجود آید. برای محافظت دستگاه‌های الکتریکی و موتورهای الکتریکی از رله حفاظتی استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های رله حفاظت موتور و قیمت این قطعه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

رله‌های حفاظتی

موتورهای الکتریکی در صنعت و الکتریک بسیار پر استفاده و مهم هستند و بنابراین حفاظت از این قطعه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل استفاده از رله حفاظت موتور بسیار با استقبال مواجه شده است. رله حفاظت موتور برای موتورهای سنکرون و آسنکرون استفاده می‌شود. این قطعه در برابر خطاهای داخلی و خارجی از موتور، محافظت می‌کند. سطح ولتاژ های متفاوت و توانهای مختلف تعیین کننده سطح حفاظت و نوع عملکرد رله های محافظتی هستند. از این قطعه در مدارهایی که کنتاکتور دارند یا توسط کلید اتومات کنترل می‌شوند نیز می‌توان استفاده کرد. رله حفاظت موتور انواع گوناگونی دارد از جمله رله استاتیکی، الکترومغناطیسی و دیجیتال. رله های عددی یا دیجیتال از دقیق ترین انواع رله حفاظتی هستند.

رله های حفاظتی موتورهای کوچک و بزرگ

این قطعه الکتریکی با اسامی و انواع مختلفی شناخته می‌شود. از جمله: رله حفاظت موتور الکتریکی (EMPR)، رله حفاظت موتور دیجیتالی (DMPR)، رله حفاظت موتور عمومی (GMPR) و رله حفاظت موتور هوشمند (IMPR). این رله‌ها هرکدام برای موتورهای مخصوصی در ابعاد کوچک و بزرگ به کار می‌روند در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
در درجه اول شما باید بدانید که چه ویژگی های درون موتور شما وجود دارد تا بتوانید با توجه به آن، رله محافظتی مناسب را پیدا کرده و خریداری کنید. این امر را با توجه کردن به نوع موتور، رنج توان برحسب کیلووات و اسب بخار مشخص می‌شود. از دیگر المان‌های مهم برای انتخاب یک رله محافظتی مناسب می‌توان از موارد زیر نام برد:
  • فرکانسی که در آن موتور استارت می‌خورد.
  • محدودیت های مکانیکی ای که هر موتور با آن رو به رو است از جمله: لرزش و گشتاور
  • در نظر داشتن مشخصات منبع تغذیه موتور مثل تعداد فازها یا سطح ولتاژ

خرید و قیمت رله حفاظت موتور دیجیتالی

رله حفاظت موتور دیجیتال، از بهترین قطعاتی است که شما برای محافظت موتور الکتریکی خود می‌توانید انتخاب کنید چرا که نوع خطا سیستمی را نشان می‌دهد و از سیستم در برابر خطراتی مثل اتصال کوتاه یا افت ولتاژ یا اضافه جریان محافظت می‌کند. همچنین این رله محافظتی قابلیت اتصال به اتوماسیون صنعتی را نیز داراست. این رله حفاظت موتور با نام DMPR  هم شناخته می‌شود. ظاهر کوچکی دارد و قیمت آن مناسب است. قابلیت ترکیب با کنتاکتور های مختلف از دیگر ویژگی های این رله است. البته باید توجه داشت که این قطعه بیشتر در موتورهایی با ولتاژ پایین به کار می‌رود.

چگونه رله حفاظت الکترو موتور مناسب خود را پیدا کنیم؟

تا اینجا متوجه اهمیت، داشتن یک رله حفاظت موتور مناسب شدیم، اکنون ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه باید از بین تمامی این رله حفاظت های الکتریکی که در بازار موجود است، یکی را انتخاب کنیم؟ توجه به نکات زیر باعث می‌شود شما بتوانید بهترین رله متناسب با شرایط خود را خریداری کنید:
  • توجه به سرعت عملکرد: هرچه سرعت پردازش رله شما بالاتر باشد، خطا زودتر تشخیص داده میشود و آسیب کمتری به موتور وارد می‌گردد.
  • داشتن حساسیت بالا: اگر یک رله در حالت ایده آل خود باشد، با کمترین جریان، بالاترین عملکرد را دارد. این حساسیت بالا، قطعا برای شما و محافظت از موتور اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • داشتن یک سیستم قدرت مطمئن: اگر سیستم قدرت بالایی داشته باشد، خطا در کمترین زمان شناسایی و نشان داده می‌شود.
  • پایداری: ممکن است یک رله در ابتدای کار بسیار دقیق و عالی کار بکند اما با مرور زمان این عملکرد و راندمان کاهش یابد. بنابراین در هنگام خرید یک رله مناسب، در نظر داشتن پایداری عملکرد آن ضروری است.