0
نویسنده: پشتیبان 19 مرداد 1400

انواع کانتر ها اغلب در دو حالت عملکردی می باشند :

در وضعیت اول،یک عدد به عنوان عدد انتهایی انتخاب شده و عملیات کانت آغاز می شود و هنگام رسیدن به عدد مورد نظر، رله خروجی کانتر وصل می گردد و در وضعیت دوم شمارشگر فقط به عنوان شمارنده عمل کرده و عدد انتهایی انتخاب نمی شود.

انواع کانتر ها و آشنایی با این ابزار :

پیش از آنکه به شرح انواع کانتر ها بپردازیم لازم است تا بگوییم، کانتر ها در واقع دستگاهی می باشند که وظیفه آنها ذخیره تعداد دفعات انجام گرفته یک فرایند یا عملیات و سپس نمایش آن است. علت نامگذاری این ابزار به اسم کانتر(counter  ) این است که میزان سیگنال های on/off خروجی، مثل یک حسگر شمارشی (count) عمل می نماید. شاید در نگاه اول نقش این دستگاه آن چنان مهم و حیاتی نشان داده نشود اما شمارش اعداد تا ارقام پایین راحت است و هرچه اعداد بالاتر می رود میزان خطا بیشتر خواهد شد.

از این دستگاه ها به منظور شمردن و کنترل تعداد محصولات با دقت بالا استفاده می شود که بر اساس قطعات استفاده شده، کاربرد و عملکرد طبقه بندی های متفاوتی را شامل می شوند.

انواع کانتر ها (شمارشگر دیجیتالی) :

شمارشگرهای دیجیتال هیچ گونه قطعه مکانیکی ندارند و تنها شامل یک صفحه نمایش با جنس LED، LCD می باشند.
کانتر صنعتی می تواند سیگنال های الکتریکی مثل خروجی انواع سنسورها، خروجی پیوسته، انواع پالس و ... را به متغیرهای عددی تبدیل نماید. کانتر صنعتی از لحاظ سرعت پاسخگویی، دقت و نحوه عملکرد بسیار کارامد تر از کانتر های آنالوگ است.
کانترهای صنعتی از لحاظ نوع سیگنال ورودی، نحوه ریست، نوع سیگنال خارج شده، سرعت عملیات و شمارش و همچنین بر اساس خروجی رله در انواع مختلف تولید می گردند.
انواع کانتر ها(شمارنده دیجیتال) اغلب در دو حالت عملکردی (تولید خروجی) می باشند :
_ وضعیت اول(Preset Counter) : یک عدد به عنوان عدد انتهایی انتخاب شده و عملیات کانت(شمارش) آغاز می شود و هنگام رسیدن به عدد مورد نظر، رله خروجی کانتر وصل می گردد.
مثال: به طور مثال حسگر بر روی عدد انتهایی 4 تنظیم می شود. با شروع سیگنال ورودی، عملیات شمارش دستکش های تولیدی آغاز شده و سنسور فتوالکتریک موجود در دستگاه که حضور اجسام را تشخیص می دهد، در هنگام عبور شی، سیگنالی را به کانتر می فرستد و شمارش انجام می شود و این روند تا جایی پیش میرود که به عدد تعیین شده برسد و در این زمان شمارشگر یک پیام خروجی به پوشر مخابره می کند و پوشر 4 عدد دستکش را داخل یک جعبه انتقال می دهد. همانطور که توضیح دادیم دستگاه کانتر در هر سه مرحله ورودی، خروجی و کنترل دخالت دارد.
_ وضعیت دوم شمارنده کل (Total counters) : شمارشگر فقط به عنوان شمارنده عمل کرده و عدد انتهایی انتخاب نمی شود. به عبارتی در این حالت دستگاه خروجی ندارد. این مدل دستگاه ها در صنعت و مصارف تولیدی بسیار کاربردی هستند، مثلا تعداد بستنی های تولید شده را می شمارند.

موارد استفاده انواع کانتر ها یا شمارنده دیجیتال :

حسگرهای شمارشی با توجه به عملکردشان واجد کاربردهای متنوعی در صنعت هستند. مثلا از این ابراز در مولتی مترهای دیجیتالی استفاده می شود که در آن یک ولتاژ محاسبه شده و به شکل عدد نمایش داده می شود. در داخل مولتی مترهای دیجیتالی یک مبدل آنالوگ به دیجیتال(A/D ) تعبیه شده، که ولتاژ آنالوگ را به عدد تبدیل می کند.
این کانتر ها در اغلب خطوط تولیدی به کار می روند که نقش آنها سرشماری تعداد بسته بندی محصول و یا تعداد عبوری از جلوی سنسور است که با عبور محصول یک سیگنال به شمارشگر ارسال شده و تمامی محصولات تولید شده در خطوط تولیدی شمارش می شوند.
به علاوه از دیگر شمارشگرها، نمونه های PLC هستند که توانایی شمارش محصول را با دقت بالا دارا می باشند و می توان خروجی تعیین شده را از آن دریافت نمود اما با توجه به قیمت آنها شاید استفاده از این نمونه ها در صنعت به صرفه نباشد.

نکات خرید انواع کانتر های صنعتی :

  • خاصیت شبکه شدن
  • توجه به میزان ولتاژ ورودی
  • ابعاد و ساز دستگاه
  • خاصیت سیو کردن اطلاعات
  • جریان مجاز رله خروجی دستگاه
  • انواع مد های عملکردی شمارنده