0
نویسنده: پشتیبان 19 مرداد 1400

المنت ها در واقع یک رشته سیم نیمه هادی +  مقاومت می باشند که  با توجه به متریال استفاده شده خصلت کلیدی آن ها تحمل جریان الکتریکی زیاد می باشد.

هیترهای حرارتی شامل سرامیکی، شیشه‌ای، میله ای، حلقه ای، فشنگی، فلنچ دار، ضد اسید، کویل هیتر، نواری، سیلیکون رابر، سیلیکون کارباید و سماوری می شوند.

انواع المنت های حرارتی :

المنت ها در واقع یک رشته سیم نیمه هادی +  مقاومت می باشند که  با توجه به متریال استفاده شده خصلت کلیدی آن ها تحمل جریان الکتریکی زیاد می باشد.
هیترهای حرارتی شامل سرامیکی، شیشه‌ای، میله ای، حلقه ای، فشنگی، فلنچ دار، ضد اسید، کویل هیتر، نواری، سیلیکون رابر، سیلیکون کارباید و سماوری می شوند که در این متن به برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد:
 
_ کویل هیتر :
 این المنت شامل بالاترین عملکرد در مقایسه با سایر نمونه ها است. هر زمانی که شما نیاز به حرارت بالا در فضای کاربری کوچک دارید(محدودیت فضایی) می توانید از این مدل بهره ببرید. از ویژگی‌های آن می‌توان به این موارد اشاره نمود :
  • سایز کوچک
  • زیاد قدرت حرارتی زیاد
  • تولید و جابجایی حرارت در سریع ترین زمان ممکن
  • منعطف
  • تحمل دمایی تا 750 درجه سانتیگراد
  • فاقد انعقاد
  • توانایی شکل پذیری (یکبار)
 اغلب در صنایع تزریق پلاستیک به جهت گرم کردن نازل هایی که وظیفه انتقال پلاستیک مایع را بر عهده دارند استفاده می شود.
_ المنت های شیشه ای ( GLASS HEATING ELEMENT ( :
 این هیترها توسط گاز هالوژن پر شده اند. حضور این گاز به هیتر امکان بالا رفتن دما را تا 2600 درجه سانتی گراد را می دهد. از موارد کاربردی آن :
  • آزمایش های تحقیقاتی در تغییر شکل های گرمایی
  • صنعت گرمایش پلاستیک و ...
 
_ سرامیکی )  : (CERAMIC HEATING ELEMENT
همانطور که از اسمشان  است مشخص می باشد واجد یک کاور الکتریکی سرامیکی هستند و اغلب به صورت حلقه ای ساخته می شوند. موارد استفاده آن ها اغلب در صنایع غذایی،  دارویی، ساخت سرامیک و کاشی، ساخت لوله های پلی اتیلن، ن تولید پلاستیک، صنایع بسته بندی و …
_ میله ای ( (TUBULAR HEATERS :
این هیتر ها جزء موارد رایج و پر مصرف در صنعت به شمار می روند و با توجه به نیاز و کاربرد، واجد انواع کاور های مسی، تیتانیوم، استیل و غیره هستند. وجود پوشش خارجی این المنت سبب می شود تا در برابر فشارهای الکتریکی مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
این هیتر ها اغلب برای فضاهایی که در تماس با مایعات (انواع حلال ها، هوا، گاز، مواد مذاب، آب و روغن) باشند استفاده می گردند. این المنت ها در مواردی مثل صنایع لوازم خانگی، صنعت شیشه و پلاستیک، خشک کن ها و صنایع بسته بندی مصرف می گردند.
 
_ حلقه ایBELT HEATING ELEMENT)  ) :
این مدل به نام‌ المنت تسمه ایی یا کمربندی نیز شناخته می شود. که در انواع پیچ دار، قابدار، کار ساده، سیم دار و غیره با روکش های الکترو گالوانیزه و استیل در انواع وات ها تولید می گردند. موارد استفاده این علامت ها در در صنایع ذوب و تزریق آلومینیوم، م و همچنین صنایع تولید و تزریق پلاستیک می باشد.

 

_ المنت های فشنگی CARTRIDGE HEATERS) ) :

به علت متغیر بودن قطر، این المنت در صنعت بسیار پرکاربرد است. از ویژگی های کلیدی این نمونه، خاصیت کنترل آنها به واسطه ترموکوبل های متنوع می باشد و به علت حضور کاور توان حرارتی بالایی را دارا می باشند. در انواع صنایع تولیدی تجهیزات پزشکی، صنعت بسته بندی و پلاستیکی، صنایع غذایی و آزمایشگاهی مصرف می شوند. 

 

_ ضد اسید RETICENT ACID HEATER)) :

به علت حضور غلاف های ویژه در برابر خوردگی ناشی از مواد اسیدی مقاوم می باشند. این نوع المنت در صنایع به سه مدل شیشه‌ای( کوارتز و پیرکس)، استیل و تیتانیوم تولید می گردند. این هیترها اغلب به منظور گرم کردن وان های آبکاری مصرف می شوند.

 

_ سیلیکون رابر SILICONE RUBBER HEATER)) :

در تولید این المنت ها از ترکیب فایبرگلاس تقویت شده استفاده شده است. از خصوصیات کلیدی این المنت:

  • قطر کم
  • منعطف بودن
  • مقاوم در برابر لرزش، شوک مکانیکی، مواد شیمیایی
  • پایدار در برابر نم و رطوبت