0
نویسنده: ادمین سایت 22 آذر 1401
دسته بندی : تعمیر و نگهداری

آشنایی با مفهوم عارضه یابی خطوط تولید

 

عارضه یابی خطوط تولید

عارضه یابی خطوط تولید یکی از مفاهیم و پروسه‌هایی است که در صنایع امروزی از اهمکیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همانطور از نام آن می‌توان پی برد عارضه یابی به معنای یافتن مشکلات و عارضه‌هایی است که در هر سازمان و کارخانه‌ و اداره‌ای می‌تواند بروز کرده و مانع رشد و عملکرد صحیح آن شود. بنابراین پیدا کردن علل و عواملی که موجب می‌گردد تا پتانسیل‌های واقعی یک مجموعه شکوفا نشود و راندمان کاری در سطح مطلوب خود قرار نگیرد ضروری بوده و باید در اولویت قرار گیرد. در واقع در مبحث عارضه یابی آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است شناسایی و ردیابی کردن عواملی است که مانع دستیابی به توان حداکثری مجموعه شده است. در ادامه با حذف این عوامل می‌توانیم به راندمان حداکثری و در نتیجه کارایی بالاتر سیستم دست پیدا کنیم.

عارضه یابی خطوط تولید و مراحل آن:

در شرکت‌های صنعتی و به ویژه خطوط تولید برای این که بتوانیم به صورت اصولی عارضه یابی کنیم لازم تا از جهات مختلفی بررسی‌های لازم صورت گیرد. این بازبینی و بررسی از جنبه‌هایی همچون:

  • عوامل انسانی دخیل در کار
  • عوامل مرتبط با تکنولوژی
  • دانش‌ روز و نوین
  • تدبیرها و سیاست‌های علمی برای کاهش ضایعات
  • استفاده مفید از ضایعات
  • تجهیزات مربوط به کنترل کیفیت

و ده‌ها جنبه دیگر در کار که هر یک تاثیر زیادی در کارایی مجموعه دارند. در همین راستا دو گام و مرحله اساسی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در راستای رسیدن به عارضه‌ها به شیوه اصولی استفاده نمود.

مرحله اول در عارضه یابی خطوط تولید

در پاره‌ای از اوقات در یک مجموعه صنعتی نیروهایی مشغول به کار هستند که از تخصص و توانایی‌های لازم برای کار برخوردار نیستند. در مواردی به روز نبودن اطلاعات و مهارت‌های نیروی کار می‌تواند به عنوان یک سد در راه رسیدن به اهداف عمل کند. کارگاه‌های زیادی دیده شده‌اند که با وجود تجهیزات و امکانات به روز و کامل تنها به دلیل عدم حضور کارگر ماهر و متخصص قادر به تولید با حداکثر توان سیستم نبوده است. بنابراین این موضوع را باید به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار داد.

در برخی دیگر از مجموعه‌های صنعتی نیروی لازم برای تحقیق و توسعه کار حضور ندارد و در این زمینه کوتاهی زیادی صورت گرفته است که همین موجب باز ماندن کارخانه از رشد بیشتر است. بنابراین مشکلات مربوط به نیروی انسانی از کمبود آن تا نداشتن تخصص لازم از جمله عواملی است که در عارضه یابی خطوط تولید باید به آن دقت کرد. اما این تنها معضلی که مربوط به نیروی کار مجموعه است نمی‌باشد. در بسیاری از اوقات مشتریان یک کارخانه و خط تولید صنعتی به دلیل برخورد و رفتار بد کارکنان از همکاری با آن‌ها منصرف شده و عملا موجب زیان مالی خواهد شد. عکس این موضوع نیز صادق است و رفتار حرفه‌ای و اصولی توسط کارکنان می‌تواند منجر به رشد هر چه بیشتر مجموعه شود.

مرحله دوم در عارضه یابی خط تولید

این مرحله مخصوص به بررسی کردن ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی است که در خط تولید به کار گرفته می‌شود. این تجهیزات هم به لحاظ سلامت و کارایی و هم به لحاظ تطابق با تکنولوژی روز باید مورد بررسی و بازبینی قرار گیرند. تحریم‌های اعمال شده در سال‌های اخیر موجب شده است تا در بیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی با مشکل تجهیزات مواجه باشیم و در واقع یک بازگشت به عقب و راندمان پایین به وجود آمده است. مواد اولیه با کیفیت نیز چیزی است که باید در خصوص عارضه یابی خطوط تولید مورد توجه قرار گیرد. اما همیشه ریشه و علت مشکلات در این موارد خلاصه نمی‌شود و در برخی از اوقات چینش دستگاه‌ها و نیز شرایط استفاده از تجهیزات اشتباه است. برای پیدا کردن چنین عوارض و عللی حتما باید از کارشناسان و متخصصین همان حوزه استفاده کرد تا علاوه بر پی بردن به علت اصلی مشکل راه کار درستی برای رفع آن نیز ارائه شود. گروه صنعتی سپیانی یکی از معتربرترین گروه‌های صنعتی در کشور است که با داشتن مهندسین و کادری با تجریه و حرفه‌ای در این زمینه خدمات جامع و کاملی را ارائه می‌دهد.

مرحله دوم در عارضه یابی خط تولید

عارضه یابی در خطوط تولید چه روندی دارد؟

یک عارضه یابی خطوط تولید حرفه‌ای باید موارد زیر را در خود داشته باشد:

1- گزینش یک مدل برای عارضه یابی

با وجود مدل‌های زیاد در زمینه عارضه یابی با توجه به نوع و شرایط خط تولید باید متناسب‌ترین روش در این زمینه را انتخاب نمود. کمک گرفتن از مشاورهای کاربلد در این خصوص کمک کننده خواهد بود.

2- شناسایی علل عارضه

در این مرحله بعد از بررسی در کارخانه و خط تولید علت و یا عوامل ایجاد مشکل در کار باید پیدا شده و بیان گردد. استفاده از شیوه‌های علمی و استاندارد در این مرحله بسیار ضروری و موثر خواهد بود. بهتر از متخصصی و افراد مجرب استفاده شود تا بررسی و بازبینی به شیوه‌ای درست و کامل صورت پذیرد. در غیر این صورت ممکن بخش‌هایی از دید خارج مانده و مورد توجه قرار نگیرند.

3- ارائه راه حل

بعد از اینکه علت مشکلات موجب که موجب پایین آمدن راندمان کاری شده‌اند پیدا شد باید راه حل مناسب با آن نیز برای رفع و دفع معضل ارائه گردد. این مرحله از مهم‌ترین بخش‌های عراضه یابی خطوط تولید به شمار می‌رود. چرا که برآیند تمام مراحل قبل در این قسمت نمود پیدا کرده و راه حل برای رفع مشکل ارائه خواهد شد.

 فروشگاه دکتر پی ال سی ارائه دهنده کلیه تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز صنعتی و محصولات مرتبط با آن است. از طریق دکتر پی ال سی می‌توانید از کیفیت و اصالت کالای خریداری شده اطمینان داشته باشید. برای استعلام موجودی و قیمت همین الان از طریق واتس آپ با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

مرحله دوم در عارضه یابی خط تولید

کلام پایانی:

عارضه یابی خطوط تولید یکی از اقدامات موثر در خصوص بالا بردن راندمان کاری و میزان تولید و فروش مجموعه است. البته این امور نیاز به تجربه و علم زیادی داشته و از عهده هر شخصی به صرف داشتن سابقه کار در صنعت بر نمی‌آید. پس انجام عارضه یابی به شیوه درست و البته جامع و کامل نتایج و راه حل‌های به دست آمده راه گشای پروسه تولید خواهند بود.

منبع : 6