0
نویسنده: ادمین سایت 20 آذر 1401
دسته بندی : تجهیزات

سوئیچ فشار مکانیکی چیست؟

 

سوئیچ فشار مکانیکی چیست

سوئیچ فشار مکانیکی یکی از تجهیزات مورد استفاده و رایج در صنایع می باشد که برای کنترل کردن فشار استفاده می شود. این وسیله با نام پرشر سوئیچ نیز در صنعت شناخته می شود. این تجهیز دارای انواع مختلفی است که با توجه به ساختار و یا عملکردی که دارد دسته بندی می شود. در این مقاله تلاش کرده ایم تا با این ابزار مفید و کارا در واحد های تحت فشار در صنعت بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای مقاله‌ی حاضر درباره این تجهیز با ما همراه باشید.

سوئیچ فشار چیست؟

پرشر فشار که سوئیچ فشار مکانیکی نیز یکی از انواع آن به شمار می رود یک ابزار مناسب برای کنترل نمودن فشار در مخازن است. این وسیله زمانی که فشار مخازن مورد استفاده در صنعت به حد خاصی می رسد از خود واکنش نشان داده و یک ارتباط الکتریکی ایجاد می کند. به بیان دیگر با کم و زیاد شدن میزان فشاری که در مخازن است پزشر سوئیچ واکنش نشان داده و ارتباطی از جنس الکتریکی ایجاد می کند. البته باید توجه کرد که این وسیله با مبدل های فشار کاربرد و عملکردی متفاوت دارد. کاربردهای این وسیله نیز بسیار زیادی و گسترده است از کاربری های مسکونی گرفته تا صنایع می توان از سوئیچ فشار مکانیکی و یا دیگر انواع ان استفاده کرد.

طرز کار سوئیچ فشار چگونه است؟

این وسیله تغییراتی را که در فشار موجود در سیستم مورد بررسی ایجاد می شود به صورت کاملا خودکار و اتوماتیک وار مورد بررسی قرار می دهد. چنانچه میزان فشار در شرایطی بحرانی و خطرناک قرار گیرد قادر است تا سیستم را به طور کامل از کار بیندازد. از ویژگی های این تجهیزات می توان به تنوع و گوناگونی زیاد آن ها اشاره کرد. به همین خاطر است که تقسیم بندی های متفاوت و زیادی برای این محصول وجود دارد.

  • سوئیچ فشار از نوع کپسولی
  • سوئیچ فشار از نوع دیافراگمی
  • سوئیچ فشار از نوع بردونی
  • سوئیچ فشار از نوع بیلوزدار
  • و در آخر سوئیچ فشار از نوع پیستونی

طرز کار سوئیچ فشار

طبقه بندی دیگری نیز برای این ابزار سنجش فشار سیستم وجود دارد اعم از :

  • سوئیچ فشار مکانیکی
  • سوئیچ فشار الکتریکی

این دسته بندی ها تمام انواع پرشر سوئیچ ها را در بر نمی گیرند بلکه بر اساس محل و نوع کاربری آن ها نیز گروه بندی دیگری دارند.

 

آشنایی با سوئیچ فشار مکانیکی

از این نوعد پرشر سوئیچ در داکت ها و فن ها بیشتر استفاده می شود. به کمک دکمه ای که در این نوع تعبیه شده است می توان دامنه ی فشاری که مایل هستیم تا مورد ارزیابی قرار گیرد را تعیین کنیم. این نوع از پرشر ها برای انواع مختلفی از گازها که خاصیت خورندگی نداشته باشند کاربرد دارد. یکای پاسکال برایش در نظر گرفته شده و در دامنه ی دمایی 20- تا 85+ درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را ارئه خواهد داد. در این دستگاه فنری قرار داده شده است که همراه با افزایش یافتن فشار فشرده شده و در نتیجه اگر فشار از حد مورد نظر بالاتر برود موجب قطع کامل سیستم می گردد. با بازگشت فشار به حد متعادل فشردگی در این فنر نیز از بین رفته و دوباره به شرایط اولیه ی خود باز می گردد.

سوئیچ فشار مکانیکی

سوئیچ فشار مکانیکی چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم در سطوح مختلفی از این ابزار مفید استفاده می شود که عبارتند از :

  • به عنوان یک کنترل کننده در دمنده ها و فیلترها و فن ها
  • کنترل کننده بر عملکرد در دریچه ها و نیز دمپرها
  • در صنایع تحت فشار

در بسیاری از سیستم های اتوماسیون صنعتی از این پرشر سوئیچ ها نیز استفاده می شود. در همین راستا می توان گفت که گروه صنعتی سپیانی یکی از بهترین و شناخته شده ترین شرکت های ارائه دهنده ی اتوماسیون صنعتی در کشور است. خدماتی نظیر اتوماسیون صنعتی plc و زیمنس و همچنین مشاوره و راه اندازی خط تولید از خدماتی است که در گروه صنعتی سپیانی ارائه می شود.

در انتخاب یک سوئیچ فشار مکانیکی به چه عواملی باید دقت کرد؟

یکی از مهم ترین مواردی که در زمان تهیه این وسیله باید مورد توجه قرار گیرد نوع سیالی است که در ارتباط با دستگاه قرار می گیرد. پس از پرشر سوئیچی که مناسب سیال مورد نظر است استفاده کنید تا مشکلی در عملکرد آن به وجود نیاید. همچنین توجه به این نکته که بیشترین و ماکزیمم فشاری که سوئیچ فشار تهیه شده می تواند تحمل کند چقدر است از دیگر موارد ضروری است. بهتر است تا نقطه ی تنظیم و محدوده ی تعیین شده برای این تجهیز نیز در نظر گرفته شود. اگر محیطی که دستگاه در آن قرار خواهد گرفت حالت انفجاری دارد در انتخاب به میزان توان پرشر تهیه شده در چنین محیط هایی نیز باید دقت کرد.

تفاوت سوئیچ فشار مکانیکی و الکتریکی:

در این باره می توان به جرات گفت که نوع مکانیکی پرشر سوئیچ ها پر کاربرد تر از نوع الکتریکی آن هستند. از نظر اقتصادی نیز نوع مکانیکی قیمت پایین تری نسبت به پرشرهای الکتریکی دارد. بنابراین مقرون به صرفه است که از پرشر سوئیچ مکانیکی استفاده شود. البته پرشرهای مکانیکی بسته به نوع حسگرهایی که برای اندازه گیری کردن فشار سیال مورد نظر در آن ها تعبیه شده به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.  

برای تهیه انواع محصولات مورد نیاز خود از سوئیچ فشار مکانیکی گرفته تا دیگر تجهیزات صنعتی می توانید به وب سایت فروشگاه دکتر پی ال سی مراجعه کرده و علاوه بر داشتن یک خرید ایمن و لذت بخش با ما از مشاوره ها و راهنمایی های کارشناسان مجرب و با تجربه گروه دکتر پی ال سی نیز بهره مند شوید. همچنین میتوانید از طریق واتساپ با مشاورین ما در ارتباط باشید.

 

مطالب مرتبط:

کنتاکتور چیست؟

 

کلام پایانی :

سوئیچ فشار مکانیکی ابزاری است که برای بالا بردن سطح ایمنی در سیستم های تحت فشار مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. انواع و شکل های مختلفی دارد که با توجه به سیال و محیط مورد استفاده و نیز بودجه ی در نظر گرفته شده برای خرید این محصول می توان بهترین انتخاب را داشت. چنانچه برای خرید این محصول نیاز به مشاره دارید با ما در دکتر پی ال سی تماس بگیرید.

منبع : 5