0
نویسنده: ادمین سایت 19 آذر 1401
دسته بندی : تجهیزات

تجهیزات بانک خازنی کدام اند؟

همان‌طور که می‌دانید، بانک خازنی نوعی ابزار است که در ذخیره و هموار کردن سطح انرژی الکتریکی به افراد کمک می‌کند؛ اما اگر بخواهیم یک بانک خازنی بسازیم؛ نیاز به یک سری تجهیزات خواهیم داشت؛ در ادامه در ارتباط با تجهیزات موردنیاز برای ساخت بانک خازنی با یکدیگر صحبت خواهیم کرد و آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

خازن

بدیهی است؛ اولین وسیله از وسایل موردنیاز برای ساخت بانک خازنی، خازن است؛ خازن‌ها به ما کمک می‌کنند که ضریب قدرت را اصلاح کنیم؛ به عبارتی دیگر خازن کاملاً برعکس سلف عمل می‌کند؛ یعنی زمانی که سلف توان می‌دهد، خازن توان می‌گیرد و زمانی که سلف توان می‌گیرد خازن توان می‌دهد؛ به‌این‌ترتیب خازن‌ها در یک بانک خازنی به اصلاح ضریب قدرت (توان) کمک خواهند کرد.

کنتاکتور

جزء دیگری که برای کارکرد صحیح بانک خازنی ضروری می‌باشد، کنتاکتور است؛ باید بگوییم زمانی که جریان‌های بزرگ از خازن عبور می‌کنند، تأثیرات مخرب بسیاری را بر روی خازن و پلاتین‌های کنتاکتور می‌گذارد؛ همچنین زمانی که خازن به مدار متصل می‌گردد، خازن‌های قبلی نیز وارد مدار شده و سپس خازن جدید تخلیه می‌شود؛ این تخلیه شدن خازن جدید باعث به‌وجودآمدن یک جریان بزرگ می‌شود که به‌خودی‌خود مشکل‌ساز است؛ پس باتوجه‌به موارد فوق در یک بانک خازنی نیاز به دستگاهی خواهیم داشت که این مشکل را رفع کند و ساده‌ترین و ارزان‌ترین دستگاهی که می‌تواند به کمک ما بیاید، کنتاکتور است.

کنتاکتورها از طریق کنتاکت‌های نصبی می‌توانند شارژ اولیة خازن را دریافت و همچنین خازن‌ها را از طریق کنتاکت‌های اصلی تغذیه کنند؛ به‌این‌ترتیب با استفاده از کنتاکتور در یک بانک خازنی ما شاهد رفع مشکلات مذکور به این شکل خواهیم بود.

فیوزها

باید ذکر کنیم که فیوزها نیز جزئی از تجهیزات بانک خازنی محسوب می‌شوند و وظیفة آن‌ها نیز حفاظت از مدار در مقابل تمامی جریان‌های اضافه و همچنین اتصال کوتاه است؛ البته خوب است بدانید فیوزهایی که از خازن محافظت می‌کنند باید از جنس کندکار یا ذوب شونده باشند.

فیوز (کلید اصلی)

طبیعتاً هر بانک خازنی، علاوه بر فیوزهای محافظ نیازمند یک فیوز دیگر یا کلید اصلی برای حفاظت از مدار و قدرت خازن‌ها خواهد بود.

خوب است بدانید، امروزه در اکثر بانک‌های خازنی از کلیدهای اتوماتیک بهره گرفته می‌شود؛ از مزایای چنین کلیدهایی نیز می‌توان به این مسئله اشاره کرد که بلافاصله پس از قطع جریان زیاد در یک مدار کلید دوباره می‌تواند خیلی سریع راه‌اندازی شود.

رگولاتور

یکی دیگر از تجهیزات مهم و اساسی در بانک خازنی رگولاتور است، در واقع باید گفت رگولاتور مهم‌ترین بخش بانک خازنی است به‌طوری‌که آن را مغز متفکر بانک خازنی می‌نامند، البته باید بدانید که عملکرد درست رگولاتور به شش عامل مختلف بستگی دارد و این شش عامل شامل طراحی سخت‌افزاری مناسب و دقیق بانک خازنی، کمک‌گرفتن از تجهیزات مرغوب و باکیفیت در ساخت بانک خازنی، نصب درست، نرم‌افزار و الگوریتم مناست بانک خازنی، استفاده کردن از ابزار نمونه‌های جریان و ولتاژ در روند ساخت بانک خازنی و تنظیمات مناسب می‌باشد که در صورت مساعد نبودن هرکدام از این عوامل در کار رگولاتور مشکل ایجاد خواهد شد.

رگلاتور

سکسیونر

از دیگر ابزار و تجهیزات بانک خازنی می‌توان به سکسیونر اشاره کرد؛ سکسیونرها به جهت قطع و وصل‌های ساده در فشارهای قوی و ضعیف در یک بانک خازنی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ باید بدانید که سکسیونرها دو نوع باز و کامپکت دارند که در نوع باز تیغه‌ها در معرض هوا قرار خواهند گرفت؛ اما در نوع بسته که به آن‌ها سکسیونر فشرده نیز می‌گویند این‌چنین نیست؛ اگر بخواهیم مزایای سکسیونرها را ذکر کنیم؛ باید به این مسئله اشاره کنیم که در این کلیدها تیغة قطع در معرض دید است، به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند متوجه قطع و وصل کلید بشوند.

فن خنک‌ کننده

بدیهی است که یکی از ابزار و تجهیزات مهم دیگری که برای ساخت یک بانک خازنی موردنیاز هست، فن خنک‌کننده است؛ فن خنک کنند سایر تجهیزات داخل بانک خازنی را از گرم‌شدن بیش از حد محافظت می‌کند، پس زیتون گفت وجودش در یک بانک خازنی بسیار ضروری خواهد بود.

شین، لوله خرطومی و مقره

از دیگر تجهیزاتی که در یک بانک خازنی قرار می‌گیرند، می‌توان به شین، لولة خرطومی و مقاره اشاره کرد که هرکدام وظایف منحصربه‌فرد خودشان را دارند؛ شین‌ها تجهیزاتی هستند که بالای کلیدهای اتوماتیک قرار می‌گیرند و به‌وسیلة آن‌ها توزیع خواهند شد؛ لوله خرطومی و مقاره نیز باید در یک بانک خازنی باتوجه‌به اندازة تابلو برق مورداستفاده قرار بگیرد.

لامپ سیگنال

لامپ سیگنال یک جزء دیگر از تجهیزات بانک خازنی است؛ این وسیله نیز مانند تمامی اجزائی که تا این قسمت به معرفی آن‌ها پرداختیم از مهم‌ترین تجهیزات بانک خازنی محسوب می‌شود و برای کارکرد درست یک بانک خازنی حتماً باید در آن قرار گرفته باشد، پس در هنگام ساخت و خرید تجهیزات بانک خازنی، لامپ سیگنال را فراموش نکنید.

سرپوش با تن‌ها (کلیدها)

آخرین جزء از یک بانک خازنی که قصد داریم در این جا در ارتباط با آن صحبت کنیم؛ سرپوش کلیدها یا باتن‌ها هستند؛ این سرپوش‌ها بر روی کلیدها در یک بانک خازنی قرار می‌گیرند.

تجهیزات بانک خازنی را از کجا بخریم؟

همان‌طور که می‌دانید، نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های متعددی در کشورهای مختلف وجود دارند که افراد و شرکت‌های مختلفی که قصد دارند بانک خازنی بسازند می‌توانند، تجهیزات موردنیاز خود را از آن جا خریداری کنند؛ اما اگر بخواهیم بهترین جایی که می‌توان از آن جا این تجهیزات را خریداری کرد را به شما معرفی کنیم باید در ارتباط با فروشگاه دکتر پی ال سی صحبت کنیم؛ این گروه یک شرکت پیشرفته و نامی در زمینة فروش و مشاورة محصولات صنعتی است که مزیت آن نسبت به سایر فروشگاه‌ها قیمت‌های منصفانه و وجود کارشناسان باتجربه است؛ این کارشناسان می‌توانند شما را در ارتباط با این مسائل که چه نوع و مارکی را خریداری کنید، یاری کنند. شما میتوانید از طریق واتساپ با مشاورین فروشگاه دکتر پی ال سی در تماس باشید.

 

مطالب مرتبط:

کنتاکتور چیسست؟

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم، شما را با تمامی تجهیزات بانک خازنی آشنا کنیم و وظایف هر یک را به‌اختصار توضیح دهیم، امید است که به هدف خود رسیده باشیم؛ اما در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، با کارشناسان باتجربة ما در فروشگاه دکتر پی ال سی تماس بگیرید و ابهامات خود را در این زمینه‌ها رفع کنید؛ تا بتوانید اطلاعات خود را باز هم بالاتر ببرید.

منبع : 5