نویسنده: پشتیبان 25 اسفند 1399
قیمت کنتاکتور,خرید انواع کنتاکتور تک فاز و سه فاز
کنتاکتور یک قطعه الکتریکی پر استفاده است که نمونه آن را در تمامی تابلوهای برقی میتوان دید. کنتاکتور انواع مختلفی از جمله تک فاز و سه فاز دارد و هر تکنسین برق باید نحوه نصب و تست این قطعه را بلد باشد. در این مقاله به همین موضوع و همچنین قیمت انواع کنتاکتور پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
پیش از این با معنی کنتاکتور و انواع آن آشنا شدیم. متوجه شدیم که این قطعه به عنوان یک کلید کنترل الکتریکی به کار میرود . در مدار وظیفه قطع و وصل را بر عهده دارد. در این مقاله به بررسی قیمت کنتاکتور و نحوه تست آن میپردازیم. با ما همراه باشید.

کنتاکتور کمکی

کنتاکتور میتواند تا حدود 600 آمپر را تحمل کند در صورتی که که کنتاکتور کمکی تا حدود 6 آمپر را تحمل دارد. این قطعه به شکل جداگانه به کنتاکتور متصل میشود و طرز کار آن به این شکل است که تیغه های معمولا بسته NC به شکل باز عمل میکنند و تیغه های معمولا باز NO به شکل بسته عمل میکنند. این تحریک بیشتر از همه روی ترمینال های A1 و A2 تاثیر دارد. البته جالب است بدانید برخی از کنتاکتورها، به شکل سر خود دارای کنتاکتور کمکی هستند. در پایین یک نمونه از کنتاکتور کمکی، به نام اشنایدر را مشاهده میکنید.

خرید کنتاکتور

شما میتوانید با توجه به نیاز خود انواع مختلفی از این قطعه الکتریکی مهم را خریداری کنید. امکان این خرید به شکل تک فاز، سه فاز یا کنتاکتور کمکی وجود دارد. ابتدا باید بررسی کنید که این قطعه قرار است در کجا استفاده شود و بنا است تا چه حدی از ولتاژ و جریان را تحمل کند. سپس اقدام به خرید کنید. امروزه امکان خرید این قطعه از طریق اینترنت نیز وجود دارد که این امر به علت وجود ویروس کرونا بسیار به کمک شما خواهد آمد، چرا که نیاز به خرید حضوری و قرار گرفتن در معرض خطرات، وجود ندارد.

نحوه تست کنتاکتور

کنتاکتور در معرض قطع و وصل بالای مدار قرار میگیرد بنابراین امکان خرابی آن بسیار بالا است، با توجه به گران بودن این قطعه، بهتر است خودمان بلد باشیم تشخیص درستی یا خرابی قطعه را بدهیم. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه از سالم بودن کنتاکتور خود اطمینان پیدا کنید. برای این کار شما نیاز به چند سیم، یک مولتی متر دیجیتال و یک منبع تغذیه دارید. تست قطعات کنتاکت دو مرحله دارد. مرحله ابتدایی به نام بویین شناخته میشود که در آن باید منبع تغذیه را به قطعه وصل کنید و اگر صدای کلیک شنیدید، به ادامه تست بپردازید. مرحله دوم تست، تست پلاتین ها نام دارد. در این بخش شما باید با استفاده از مولتی متر دیجیتال، وضعیت کنتاکت ها را بررسی کنید. این تست برای کنتاکتور تک فاز و سه فاز کاملا مشابه است.

نصب کنتاکتور

این قطعه الکتریکی دارای سه ورودی و سه خروجی است. برای نصب باید سه ورودی را به هم انشعاب بدهیم و سیم فاز را در یکی از این سه پیچ بگذاریم و این کار را برای قسمت خروجی هم تکرار کنیم. یعنی سیمهای خروجی را انشعاب داده و یک سیم خروجی را خارج کنیم. در تصویر بالا به خوبی نحوه نصب نشان داده شده ایت. این مراحل برای نصب نوع تک فاز کاربرد دارد. اما شما در کنار کنتاکتور به یک مدار فرمان هم نیاز دارید که برای نصب آن میتوانید از کلید فرمان استفاده کنید. این کلیدها دو پیچ دارند و باید یک سیم فاز را وارد کلید 3 کرد و یک سیم هم از پیچ 4 به ترمینال A1 کنتاکتور وصل کرد. بدین ترتیب مدار شما آماده استفاده است.

قیمت کنتاکتور

قیمت کنتاکتور بستگی به بار تحملی آن و توان اسمی دارد. همچنین اینکه این قطعه از نوع یک فاز یا سه فاز باشد نیز، در قیمت آن تاثیرگذار است. علاوه بر این فاکتورها، شرکت سازنده نیز تعیین کننده قیمت این قطعه است. در اسفند ماه سال 99 قیمت برخی از کنتاکتورهای بازار به شرح زیر است:
کنتاکتورهای 18 آمپری از حدود قیمت 250 هزار تومان در بازار پیدا میشوند و این قیمت میتواند تا 500 هزار تومان نیز افزایش یابد.
کنتاکتورهای 7 آمپری از حدود 350 هزار تومان تا 600 هزار تومان قیمت دارند.