نویسنده: پشتیبان 24 اسفند 1399
معرفی اتوماسیون صنعتی PLC
اتوماسیون صنعتی به معنی رباتیزه کردن خط تولید و استفاده از رباتها به جای انسان است. نمونه ای از اتوماسیون صنعتی، پی ال سی است. پی ال سی برای کنترل منطقی خط تولید به کار میرود. در این مقاله به معرفی کامل این فناوری و کاربردهای آن در اتوماسیون صنعتی می‌پردازیم و مزایای این فناوری را معرفی میکنیم. با ما همراه باشید.
پیش از این درباره مفهوم اتوماسیون صنعتی صحبت کردیم. در یک جمله ساده، اتوماسیون صنعتی به معنای سپردن بخش عمده کارها در خط تولید صنعت توسط رباتها است. در این مقاله به مفهوم پی ال سی میپردازیم. PLC یک کلمه مخفف شده است. به معنای کنترلرهای منطقی که قابل برنامه ریزی هستند. Programmable Logie Controller روند پروسه های صنعتی را به طور کلی تغییر داد. چرا که با کاهش دخالت انسان کمک میکند هزینه نهایی پایین تر باشد و در حین تولیدی انبوهی از محصولات، که از دست انسان خارج است، کیفیت تولید بالاتر برود. در ادامه به نقش مهم plc در اتوماسیون صنعتی و مزایا بهره بردن از آن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

نقش PLC در اتوماسیون صنعتی

حدود سی سال است که این تکنولوژی وارد ایران شده و امروزه به جای کنترل کننده‌های رله از پی ال سی بهره میبرند. یک تکنسین برق اگر بخواهد در کار خود موفق باشد باید نحوه کار و تعمیر این کنترلر منطقی را بیاموزد. پیش از استفاده از این تکنولوژی، نیاز بود تا برای انجام عملکردهای متفاوت دائما کلیدزنی در شبکه اتفاق بیفتد که خود، باعث ایجاد نویزهایی میشد. اما پی ال سی این نویزها را به حداقل رسانده و ضریب اطمینان را افزایش داده است. یک شرکت آمریکایی در سال 1968 برای اولین بار plc را تولید و آن را به بازار صنعت ارائه کرد. پس از آن شرکت های مهم صنعتی و برقی نظیر زیمنس آلمان نیز به این عرصه وارد شدند. حضور پی ال سی سبب شده فرآیندهای بسیار پیچیده یا حساس با ضریب اطمینان بالا انجام شوند تا خیال صاحبان مشاغل از عملکرد صحیح خط تولید، راحت باشد. پی ال سی دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری دارد، که رابط کاربری بین اپراتور و دستگاه، از طریق بخش سخت افزاری صورت میگیرد. در ادامه درباره مزایای بهره بردن از plc در صنعت خواهیم گفت.

مزایای PLC در سیستم های اتوماسیون صنعتی

همانطور که پیش از این گفتیم پی ال سی کم کم جایگزین کنترل کننده رله شد. علت این امر هم وجود معایبی در سیستم نرم افزاری رله بود و هم محاسن بالای استفاده از پی ال سی. از جمله معایب رله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • سرعت عمل رله در مقایسه با پی ال سی بسیار پایین است
  • قطعات به تنهایی درست کار میکنند، اما مجموع قطعات در کنار هم، امکان بروز خطا را بالا میبرد و این امر باعث ناراحتی صاحبان مشاغل شده بود
  • ساخت و مونتاژ کنترل کننده رله بسیار زمان بر است
  • اگر خطایی در سیستم پیش می‌آمد، امکان فهمیدن علت مشکل از طریق خود دستگاه ممکن نبود و باید تمامی قطعات باز میشد تا مشکل پیدا شود. این امر به تنهایی زمان زیادی میگرفت.
  • در صورت پیچیده بودن عملکردها، رله نمیتوانست پاسخگوی خوبی باشد.
پس متوجه شدیم که رله معایب زیادی داشت و به همین سبب نیاز به وجود عنصر دیگری احساس میشد. در این حین، پی ال سی با داشتن مزایای فراوانی به کمک تکنسین های برق آمد. چند نمونه از محاسن این فناوری را در زیر میبینیم:
  • در پی ال سی امکان نصب پسورد وجود دارد. با استفاده از این مزیت دیگر میتوان نگران دستکاری خط تولید توسط دیگران نبود.
  • ساخت و مونتاژ پی ال سی زمان بسیار کمی می‌برد.
  • اگر خطایی در سیستم رخ دهد، از طریق مانیتور متصل به پی سی ال، میتوان متوجه شد که این ارور ناشی از اشتباه در کدام قطعه است. بنابراین نیاز به باز کردن کل سیستم نیست.
  • امکان نگهداری این سیستم از راه دور نیز فراهم است.
  • میتوان قطعات یدکی این دستگاه را به شکل آنلاین و از طریق ایمیل سفارش داد.

آموزش رایگان اتوماسیون صنعتی

گفتیم که پی ال سی شامل دو بخش سخت افزار و نرم افزاری است. اگر شما مایل به یادگیری کار کردن با این دستگاه هستید، میتوانید هم به ماژول های کار شده در دستگاه تسلط یابید و هم نحوه کار کردن با بخش های سخت افزاری را فراگیرید. اگر کار با کامپیوتر را تا حد متوسطی بلد باشید و بدانید با cpu و کارتهای حافظه چگونه میتوان کار کرد، این قدم برای شما ساده تر خواهد بود. با یک سرچ ساده در گوگل یا یوتیوب نحوه کار با اتوماسیون صنعتی را یاد خواهید گرفت. این آموزشها رایگان هستند.